Hívás most!E-mailt írok!

Recept az ütős Facebook-posztokhoz I.

Facebook poszt

Képzeld el egy pillanatra, hogy a bejegyzéseidet imádják a követőid. Érdekesnek, sőt olvasmányosnak találják írásaidat. A posztolás utáni alig néhány pillanattal azonnali reakciók érkeznek rá.

Nos, ez nem vágyálom. Egy kis elméleten és néhány példán keresztül meg szeretném mutatni neked, hogyan tudod ezt elérni.

Hamarosan ismertetem ezt a sikerreceptet, de ne rohanjunk annyira előre, kezdjük az alapoknál!

Nem akarlak azzal untatni, hogy milyen fontos a közösségi média jelenlét, mert ezt már valószínűleg tudod. Ha ma az online marketingben sikereket akarsz elérni, jelen kell lenned azokon a felületeken, melyeken a célközönséged megtalálható. Ezt a lépést nem hagyhatod ki, nem kerülheted meg.

Tudom, hogy sok vállalkozót a lázálom gyötör az online dolgoktól, de fel kell venni a lépést. A világ nem fog lelassulni senki kedvéért sem. Nem szabad homokba dugott fejjel tudomást sem venni a változásokról, mert ettől azok még bekövetkeznek.

Facebook = közösségi média?

Gyakori fogalom tévesztés, hogy az emberek azt hiszik, a Facebook a közösségi médiával egyenlő, pedig ez nem így van. A Facebook egy eleme a közösségi médiának. Ugyanúgy idetartozik még a Youtube, Instagram, Snapchat, Messenger és még sokan mások.

A Facebook ezek közül a legismertebb, és sokak számára még mindig az egyik legfontosabb bevételi és kommunikációs platformot jelenti. Ezért kapta a bejegyzés ezt a címet, de az igazság az, hogy az Instagramon is fel tudod használni azt a receptet, melyről nemsoká olvashatsz.

Nem én mondom, hogy facebookozz, hanem a számok:
A Facebooknak körülbelül 5,8 millió magyar felhasználója van, tehát gyakorlatilag mindenki rendszeresen használja. Egy magyar ember naponta átlagosan 86 percet tölt facebookozással, derült ki az MTE felméréséből.

Gyakorlatilag mindenki fent van a nagymamáktól kezdve a tinédzserekig. Ez határtalan lehetőséget biztosít azoknak, akik ügyesen kommunikálnak. Ugyanakkor kíváncsian kell tekinteni a jövőbe, hogy mi lesz a következő Facebook. (Talán az Instagram?)

Átállsz a sötét oldalra?

Két oldal létezik a Facebook felhasználók táborában. Az egyik, akik elcseszik az idejüket. Naphosszat csak a telefonjukon lógnak és ismerőseik fényképein, bejegyzésein csámcsognak. Ez rossz felhasználási mód. Becsléseim szerint a felhasználók 70-80%-a ebbe a csoportba tartozik.

A másik 20-30%, akik tudatosan használják ki a Facebookban rejlő lehetőségeket. Értik, hogy az emberek nagy része használja, ezért ő is fent van, de nem céltalanul. Az ő ideje nem időrabló hírfolyam olvasgatással telik. Tudatosan közösséget épít. Igyekszik még egy csatornával bővíteni kommunikációs platformjait. Motivál, megmozgat, véleményez.

Biztosan láttad a Mátrix című filmet, amiben a főszereplőnek Neónak dönteni kell, hogy a valóságot választja vagy az álomvilágot. Ez az a pont, ahol neked is döntened kell és képzeletben választanod, hogy mely táborba akarsz tartozni.

Mikor foglalkozz a Facebookkal?

Meg kell vizsgálnod, hogy mint platform illik-e a stratégiádba! Rá kell jönnöd, hogy használják-e a vevőid, eléred-e itt őket. Ha a válasz egyértelmű igen, akkor szükséged lesz egy saját Facebook oldalra.

Nagyon kevés cég van, akinek ez a platform nem illik a stratégiájába. A helyi szolgáltatók marketingjének – kozmetikusok, fodrászok, műkörmösök –  kihagyhatatlan eleme ez a kommunikációs csatorna.

Mi értelme a posztolással foglalkozni?

Az a vállalkozás, mely rendszeresen posztol, kapcsolatot épít ki a követőivel. Folyamatosan látnak, hallanak róla. Így amikor megérik egy érdeklődő a vásárlásra, tippelj, kinél hagyja majd ott a pénzét? Annál, aki ott van a fejében, akire emlékszik, akivel rendszeresen találkozik, akiben emiatt megbízik.

A bizalom, amit kiépítesz a követőidben, hosszútávon meghálálja magát. Egyre többen hallanak rólad, egyre erősebb lesz a márkád a piacon. Egyre olcsóbban és gyorsabban szerzel majd új vásárlókat a vállalkozásodba.

Megjegyzés: Egy ügyesen megírt poszt, akár promótálhatja az egyik termékedet is, ami átcsúszik a követők reklámérzékelőin. Ezért mondom mindig, hogy hatalmas lehetőség rejlik a jó kommunikációban. Azonban ez nem megy egyik napról a másikra, rendszeres és szorgalmas munkát igényel.

Miért kell jobb posztokat írni, mint ezelőtt bármikor?

A 2018-ban a Facebook új algoritmust vezetett be. Az új algoritmus alapján a közösségi oldal egyre kevesebb reklám- és marketingtartalmat, illetve hírcikket mutat a felhasználóknak. Ezek helyett a hírfolyamot az ismerősök által generált tartalmak uralják.[2]

Ez azt eredményezte, hogy a kékóriás mint ingyenes platform megszűnt létezni a cégek számára. A legtöbb bejegyzés elérése a nullához közelít, csak a követőid számára hasznos, megosztó és hozzászólásokban dúskáló posztoknak biztosít nagyobb elérést.

Erre a változásra nem akadályként kell tekinteni, hanem lehetőségként, mely során jobb kommunikációs képességet sajátíthatsz el. Válaszúthoz érkeztél, melyben vagy megtanulsz jobb posztokat írni, vagy fizetned kell az elérést.

Az Ogilvy-nek volt egy érdekes tanulmánya, melyben már 2014-ben megjósolták, hogy az ingyenes korszak hamarosan véget ér a cégek számára. Ezt ők úgy nevezték el, hogy: Facebook Zero.

Kezdeti lépések:

1. A legelső lépés az, hogy el kell kötelezned magad egy hosszú távú, folyamatos Facebook kommunikáció mellett. Nem 1 poszttal fogod megváltani a világot, de a folyamatos, színes kommunikációval csodákra leszel képes. Csak, akkor vágj bele, ha kitartó vagy!

2. A második lépés az, hogy rendelkezned kell egy Facebook fiókkal. Ha még nincs ilyened, itt az ideje, hogy létrehozod az elsőt.

3. Találnod kell egy olyan szűk célpiacot, akiket alul szolgál ki az iparágad. Eddig a pontig már el kell végezned egy alapos piackutatást, és meg kell határoznod a célközönséged is!

4. Tapasztalatot kell szerezned! Így mindent ki kell próbálnod és tesztelned. Ez a tanulás, a szórakozás és a tapasztalatszerzés időszaka.

5. Hozz létre egy csoportot is! A csoportra azért van szükség, mert a követőid elkötelezettebbé válnak, ha tagjai egy közösségnek. A másik indok pedig a következő: az elérés sokkal nagyobb a csoportban, mint az oldaladon.

6. Az oldaladra, csoportodba folyamatosan új tagokat kell szerezned, hiszen csak így fognak egyre több és több emberekhez eljutni a posztjaid. Néhány tippet adok, honnan szerezhetsz új likeolókat: Csali anyagod letöltése után elhelyezel egy gombot, melyben a csatlakozásra buzdítod a feliratkozókat. Elhelyezhetsz egy ugyanilyen gombot blogodon vagy a cikkeid végén. Írhatsz Messengeren olyan ismerőseidnek, akiknek, azt gondolod, hasznos lehet a szolgáltatásod. Ajánlhatod az oldalát, stb.

7. Ha pedig megvan az első 500-1000 like-olód, csoporttagod, elkezdhetsz posztolással foglalkozni a követőid felé. Azért kell, hogy legyen pár száz vagy ezer ember, aki követ, mert szükséged van egy minimum tömegre, akiket el tudsz érni a posztjaiddal.

Poszt sikerrecept: Mitől lesz jó egy Facebook poszt?

Elérkeztünk, ahhoz a részhez, amiért ide kattintottál. Sokat kellett hozzá olvasni, de hidd el így fogod a legjobban megérteni az összefüggéseket.

A kérdésre válaszolva most arra gondolsz, hogy a sok megosztástól, sok liketól, de ezek a poszt sikerességét jelentik. Ám mi most a kiváltó okokra vagyunk kíváncsiak: Miért érzik azt egyes emberek, hogy nekik tetszik egy adott poszt?

Lássuk a választ 8 lépésben!

1. Kép:

A legfontosabb eleme a posztoknak a képed. Itt nem mesterien beállított, tökéletes fényviszonyok mellett készült fotóról beszélek, abból már van bőven elég. Ez manapság már nem üti meg az emberek ingerküszöbét. Ezért a stock fotó használata szigorúan tilos!

Egy laza, természetes képre van szükséged, aminek nem a tökéletesség a lényege, hanem a spontaneitás.

A Wishpond felmérései szerint összességében a fotóposztok 120 százalékkal nagyobb elköteleződést érnek el egy átlagos bejegyzésnél, a fotóalbumok pedig 180 százalékkal nagyobbat. A fotók 39 százalékkal több interakciót idéznek elő. Ennél jobb eredményt már csak a videók produkálnak. Kapd elő a zsebedből a telefonod, és csinálj néhány rögtönzött képet, ezt imádják a követők!

2. Kezdés:

A második eleme egy jó Facebook posztnak az első néhány mondat. Itt eldől, hogy képes-e megragadni az olvasó figyelmét, vagy tovább fog görgetni a hírfolyamban.

Azért ennyire fontos az első pár mondat, mert a Facebook a hosszabb bejegyzéseket levágja. Ha valaki végig akar olvasni egy posztot, akkor neki rá kell kattintania a „Tovább olvasom…” gombra.

Az első sorod pont olyan, mint az e-mail marketingben a tárgysorod. Az e-mailedben, ha nem megnyerő a tárgymeződ, akkor lehet bármilyen jó a leveled többi része, senki nem fogja azt elolvasni. Ugyanez igaz a posztodra is.

3. Rendszeresség és minőségi tartalom:

A rendszeresség azt jelenti, hogy meg kell vizsgálni a konkurensek publikációs ütemtervét, illetve a célpiacod tartalomfogyasztási szokásait, ehhez mérten kell kijelölnöd a posztok számát.

Az számít minőségi tartalomnak, amit az érdeklődőid, vevőid annak találnak. A posztokban törekedni kell a jó helyesírásra, az olvasható tördelésre, a jó szövegezésre és hasznos tartalomra. Kezdetben elég ennyire odafigyelned.

4. Jó témaválasztás:

Egy jó téma gyakran eladja a posztot azelőtt, mielőtt valaki mélyebben beleásná magát a szövegedbe. Ezért érdemes előre kiválasztani olyan témákat, melyek érdeklik a célközönségedet. Akár érdemes lehet olyan témát is feldolgozni, mely az átlagember fejében él például: egy párkapcsolat terapeuta egy celeb szerelmi életén keresztül bemutathatja, hogyan segítene nekik megoldani a problémáikat.

Néha olyan témákat is fel lehet használni, amik felháborodást váltanak ki az emberekből, vagy nagyon meglepi őket. Ezek a posztok könnyen bevonzzák a hideg közönséget. A hideg szó ez esetben az jelenti, hogy nem látott és nem hallott még rólad.

5. Fűszerezz az érzelmeiddel, értékeiddel:

Tudod milyen egy sótlan poszt? Olyan, ami csak száraz tényeket tartalmaz és unalmas frázisokat durrogtat. A Facebookon azért osztunk meg valamit, mert az hat ránk érzelmileg.

Ezért fontos, hogy beszélj az érzelmeidről, értékeidről. Így egy szerethetőbb, emberközelibb figurává válsz. Ez könnyebb, mint gondolnád. Légy őszinte, ne akarj köntörfalazni, ne akarj mindenkinek megfelelni. Vállald fel, hogy te milyen ember vagy. Ettől egyedi leszel és ez a mai zsúfolt piacon mindennél fontosabb. Le a konzervatív elvekkel!

6. Konkrét cél:

Minden posztodnak célja kell, hogy legyen. Tudnod kell, hogy mit akarsz vele elérni. Egy új gondolatot akarsz átadni az olvasóidnak? Esetleg felhívni a figyelmet egy közelgő akciódra vagy talán a márkádat akarod erősíteni? Nem mindegy! Ha nincs egy konkrét és világos elképzelésed, a bejegyzésed egy felesleges üzenetté válik a követőid számára, amire nem lesznek kíváncsiak.

7. Ne magadról, hanem a követőidről beszélj:

Az emberek nem kíváncsiak vállalkozásokra. Ők arra kíváncsiak, hogy egy vállalkozás hogyan tudja megoldani a problémáikat. Ezért soha, de soha ne beszélj magadról! Minden egyes posztot az ügyfeleid szemüvegén keresztül írj meg!

Mindig tedd fel magadnak a következő kérdést:

„Miért hasznos ez az információ a követőimnek?”
Ez a kérdés segít, hogy fókuszált tudj maradni írás közben.

8. Ne feledkezz meg a terjesztésről:

Ha kész egy jó poszt még nem végeztél, hiszen azt az emberek elé kell tárni. Hozz létre egy terjesztési folyamatot, melyben meghatározod, hogyan terjeszted a posztjaid. Például: A kész bejegyzést megosztom a zárt csoportunkban, ezután néhány hasznos és releváns csoportban is. Ezt követően, ha sikeres lesz a bejegyzés, még ki is emelem, néhány ezressel. Végezetül pedig a következő 3-6 hónapban újra előveszem, újra publikálom.

Ma már sokan felismerték, hogy a közösségi médiajelenlét fontos, ennek ellenére kevesen csinálják jól. Határozd el még ma, hogy aktívabb leszel a közösségi médiában!

Sok idő, míg ilyen hasznos tartalmakat készítünk a számodra, hiszen mások ezért az információért pénzt kérnek. Ha szeretnéd, hogy a jövőben is tudjunk neked készíteni ilyen hasznos anyagokat, akkor dobj rá egy megosztást! Köszönjük. 😊

Facebook

Tetszett a bejegyzés? Ezt is nézd meg:

Avatar

Vélemény, hozzászólás?

Új marketingmagazin, amivel ambiciózus vállalkozók százai jutnak versenyelőnyhöz!

Töltsd le ingyen!