A marketing idegesítő. Nem szeretünk reklámot kapni. Azt sem szeretjük, ha magunkat kell eladni. Azt sem szeretjük, ha hirdetési költség rakódik egy termékre és azt sem, ha nekünk kell túl sokat költeni az értékesítéshez.

Ha viszont gondolatban megkíséreljük kivonni a hirdetést a rendszerből, hamar eljutunk oda: a reklám visszacsempészi saját magát az életünkbe. Mit lehet tenni, hogy ne legyen ilyen bosszantó a marketing? Méregteleníteni kell!

 

A legidegesítőbb dolgok a marketingben

Ha nagyon leegyszerűsítjük az ábrát, a marketingnek két oldala van. A (potenciális) vevőé és a (reménykedő) eladóé. Ha a vevő oldalára képzeljük magunkat általában azt szeretnénk, ha mindent őszintén megtudhatnánk a termékekről.

Számunkra releváns ajánlatokat kapnánk (mert melyik nyugdíjas szénbányász szeretne többet tudni a menstruációs fájdalomról); mindezt lehetőleg kedves hangnemben, változatosan, úgy, hogy szinte észre se vegyük. Ehhez képest elég csak megnézni az e-mail fiókunk Promóciók mappáját, ha a mérgelődni szeretnénk a marketingen. 

 

 

Míg vevőként leiratkozhatunk a zavaró hírlevelekről, eladóként nem tanácsos leiratkozni a feliratkozóinkról. Pedig így is kijut az idegesítő problémákból. Íme a leggyakoribb dolgok, amik ősz hajszálat okoznak vállalkozónak és marketingesnek egyaránt:

 

  • Felhasználói panaszok és negatív vélemények. Idegesítő a hirdetés! Utálom ezt a márkát, nem is olyan, mint a reklámban!
  • Elszálló marketing költségek: hiába költünk reklámra, az nem hoz eredményt. 
  • Rengeteg munka. Blogposzt. Médiamegjelenés. Honlapfejlesztés. Szervezés. 

 

Eladóként viszont abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy ezeknek a bosszantó tényezőknek a jelentős részétől megszabadulhatunk. Ha pedig így teszünk, az nem csak nekünk, de a vásárlói oldalnak is sokkal jobb lesz. 

 

A 3 lépéses marketing méregtelenítő mini program

A tavaszi méregtelenítő léböjt kúrák nyomán a marketinget is diétára lehet fogni néha napján. Készítettünk egy mini programot, amellyel három lépésben meg lehet szabadulni a legidegesítőbb tényezőktől. Az eredmény: megkönnyebbülés. 

 

0.lépés – A marketingterv

Többször beszéltünk már róla: terv nélkül szinte biztos, hogy kicsúszik a kezünkből az irányítás. Ahhoz, hogy méregteleníteni tudjuk a marketinget, szükség van egy átfogó állapotfelmérésre. Ha eddig nem tettük, most itt az ideje tervezni, vagy átnézni a meglévő tervet. Vizsgáljuk felül a célokat, a költségkeretet és a módszereket! Ha kell, alakítsunk rajta!

1.lépés – Nézzünk a panaszok és kudarcok mögé!

A legkellemetlenebb, de egyben legszórakoztatóbb feladat, hogy végigolvassuk az elmúlt időszak negatív kommentjeit. Szánjunk rá egy kis időt, és nézzük meg az összes panaszt, lehúzós értékelést, dühös e-mailt. Ezek nagyon hasznos információkat hordoznak. Nézzük meg:

 

 

  • Kiktől jött a panasz? Valódi vásárlóktól? Követőktől? Látszólag az utca emberétől?
  • Mire panaszkodnak? Az árra? A minőségre? A szállításra? A reklámra? Vagy arra, hogy egyáltalán létezik a termék?
  • Mikor elégedetlenkednek? A szolgáltatás igénybevétele, vagy a termék kézhezvétele után? Valamelyik hirdetésünk időtartama alatt? Esetleg a konkurencia kampányának van hatása ránk?
  • Hol hibáztunk mi? Tényleg nem olyan jó a termék, mint ahogyan a reklámból tűnik? Tényleg túltoltuk a hirdetést? Valóban bosszantóan sokszor jelenünk meg?

 

A panaszok vizsgálatából kiderül, hogy megfelelő közönséget érünk-e el, jól pozicionáltuk-e a termékünket és van-e más tényező, amit érdemes figyelembe venni. Gyakori probléma például, hogy valamilyen nyereményjátékkal sikerül nagy rajognótábort építeni a Facebook-oldalon.

Csakhogy a követők nagy része az ingyen lehetőségre hajtott, és valójában nem fizetőképes közönsége a termékünkek. Ha nem szeretnénk folyamatosan azt hallani, hogy drágák vagyunk, finom közösség menedzsmenttel érdemes megválni a közönség irreleváns részétől. 

 

2.lépés –  Szabaduljunk meg a pénznyelőktől!

Nézzük át, pontosan mennyit költünk marketingre. Ezúttal nagyon szigorúnak kell lennünk. MINDEN, amit az arculatunk fejlesztésére, hirdetésre, tartalom előállításra költünk, az jelen esetben marketing költségnek számít.

Ne csak azt nézzük, mennyit költünk mondjuk AdWords hirdetésre! Vegyük számításba a szövegíróink díjazását, a képzésekre elköltött pénzünket, vagy a valahonnan megvásárolt képeket, stockfotókat is! Tegyük fel magunknak a kérdést?

 

 

  • Mi volt a leghasznosabb költésünk? Melyik kampányunk hozta a legtöbb hasznot? (nem like-ot, kattintást, hanem forintosítható pluszt.)
  • Melyik volt a legkevésbé megtérülő befektetésünk? Itt nem mindig tudunk anyagi haszonnal számolni. Ha viszont valamitől sem bevételünk, sem jobb érzésünk nem lett, kezdjünk gyanakodni. 
  • Mi történne, ha az egyes tételektől megszabadulnánk, nem fizetnénk többet?

 

 

Ez a lépés segít, hogy a nem hatékonyan elköltött pénzt megspóroljuk, vagy hatékonyabb célokra csoportosítuk át. Időről időre érdemes a felesleges tételeket is lehúzni a listáról. Előfordulhat például, hogy a weblap építésekor szükségünk volt havi előfizetésre a grafikai anyagok vásárlásához. Időközben viszont lett annyi saját fotónk, hogy a továbbiakban ezekkel dolgozhassunk. 

 

3.lépés – Delegáljunk!

A marketing és PR érzékeny területek. Sokan vannak, akik szeretnek mindent kézben tartani. Nem lehet azonban mindig mindent egyedül végigvinni. Nézzük meg, melyek azok a feladatok, amiket nyugodtan kiszervezhetünk. 

 

A blogolást vagy a posztok írását gyakran vállalaton belül is át lehet adni valakinek. A hirdetéskezelés technikai része tanítható. A kommentekre kellő információ birtokában mások is válaszolni tudnak. A szabály: olcsóbb kiszervezni a munkát, ha mi az így felszabaduló idő alatt több bevételt tudunk termelni, mint amennyibe a kiszervezés kerüt.

 

A plusz lépés: a tartalom

A fenti három lépés stabilizálja a folyamatainkat. A kevesebb munka, költség és stressz nekünk is megéri. A méregtelenítés viszont a fogyasztó oldalán is előnyt jelent. Relevánsabb, őszintébb, szórakoztatóbb tartalmat kapnak tőlünk. És itt a tartalom egy fontos kulcsszó. 

 

 

A kampányok és hirdetések mellett a marketingben érdemes a tartalom előállítására is nagy hangsúlyt fektetni. Ha megtaláljuk a ritmust, ez nekünk szinte semmibe sem kerül: ma már egy jó fotó, egy telefonos videó, egy hangfelvétel is egészen jelentős alapanyagnak minősülhet.

A jó tartalom azonban hosszú távon is segít a legidegesítőbb marketing csapdák elkerülésében.

 

  • Valódi értéket, szórakozást tudunk nyújtani a közönségnek. Ez gyakorlatilag egy ajándék termék tőlünk. 
  • Olcsó, jól kihasználható reklámeszközt kapunk. Akár fizetett hirdetés nélkül is terjeszteni tudjuk. 
  • Kiszervezhető feladat, de akár “magától” is keletkezhet: a felhasználóink is küldhetnek képet, de mi magunk is készíthetünk felvételt munka közben. 

 

A jelenlegi járványhelyzet jó példákat mutatott arra: aki a válság eseménytelensége alatt is tudott tartalat szolgáltatni, az bízhat abban, hogy a kiépített közönség a korlátozások feloldásával is hűséges marad. A jó tartalmi bázis egyensúlyban tartja a marketinget. 

 

A tervezés, a rendszeres méregtelenítés és a hosszú távú gondolkodás együtt fenntarthatóvá és hatékonyabbá teszik a marketingstratégiát. Egy kiszámítható és biztosan működő rendszerrel pedig elérhető, hogy se minket, se a vevőinket ne kergesse az őrületbe a kommunikáció.

Tanuld meg a marketing legfontosabb lépéseit 1ft + szállítási és kezelési költségért!