Hívás most!E-mailt írok!

Mennyit költs marketingre? Hol reklámozz?

 

A cikk címe gyakran okoz fejtörést vállalkozóknak. Mennyit kellene marketingre költeni havonta? Milyen csatornákon, hogy annak látható eredménye legyen?

Mielőtt mélyebben beleásnánk magunkat a felvetett kérdésekbe, romboljuk le az első sztereotípiát, miszerint sokan elkövetik azt a baklövést, hogy egyáltalán nem hirdetnek, mert attól félnek, a reklámra szánt pénzük nem fog megtérülni.

Igen, gyomorszorító érzés az, amikor készülsz egy kampányodra és elköltesz 100.000 forintot a biztos megtérülés megnyugtató jelenléte nélkül, és sajnos ez sokakat megbénít és eltántorít a cselekvéstől. Erről Henry Ford szavai jutnak az eszembe:

 

„Aki azért nem költ reklámra, hogy pénzt takarítson meg, az ennyi erővel az óráját is megállíthatná, hogy időt takarítson meg.”
– Henry Ford –

 

Megnyugtatlak, tutifix, hogy hibázni fogsz. Kétségtelen az is, hogy jónéhány tízezer forint tanulópénzt meg kell majd fizetned. De tapasztalatot kell szerezned, ám azt az íróasztalod felett nem fogod tudni megszerezni. A marketingnek van egy elméleti része, de azt át kell ültetned a gyakorlatba. A különbség a kettő között ég és föld. A tudom és a csinálom nem ugyanaz.

Az igazi tudást nem ez a cikk által fogod megszerezni, hanem a próbálkozásaidból leszűrt tapasztalatokból. Ily módon leszel majd egyre jobb marketinges és egyre ügyesebb vevőszerző vállalkozó.

Nincs olyan ember a világon, aki minden döntését helyesen tudná meghozni. Nem kell tökéletesnek lenned neked sem! Ezt csak a média akarja ráderöltetni. Hibázni szabad. A hibákból tanulni kell!

 

„A dolgokat úgy tanuljuk meg, hogy csináljuk”
– Arisztotelész –

 

Láthatóvá válni a tömegben

 

A legtöbben rettegnek a gondolattól, hogy láthatóvá válnak a reklámok által. Ugyanis ekkor elkezdenek rádtalálni a vásárlók és egyazon időben a kritikusok is. Ha reklámozol, kritikáknak fogod kitenni magad. Ez természetes.

Sokan lesznek, akik irigységből, tudatlanságból, vagy – szerintük – jó szándékból bírálnak, tanácsokkal látnak el téged. Nézd meg hol tartanak ők az életükben! Akarsz rájuk hasonlítani? Értenek a marketinghez? Ha igen, érdemes elgondolkodnod azon amit mondtak, ha nem, ne hallgass rájuk!

A baj ott kezdődik, ha emiatt nem reklámozol, ha a kisemberek visszatartanak egy szebb és sikeresebb élettől. Nekem az első időkben nagyon furcsa volt ezt megszokni, de vállalkozni nem egyszerű. Amint reflektorfényhez jutsz, megjelennek a kritikusok. Ez az élet rendje.

Nem lehetsz mindenkinek szimpatikus. Meg kell tanulnod kezelni az ilyen helyzeteket és túllépni rajtuk.

Tudom, hogy szerénynek akarsz tűnni a reklámjaidban, és nehezen mered elmondani magadról, hogy jó vagy. Azt a filozófiát vallod, jó bornak nem kell cégér. Különben is: nem akarsz Te máshogy hirdetni mint a többiek, s még ráadásul nagyképűnek is fogsz tűnni.

De ezzel a mentalitással csak kispadra ülteted saját magad! A marketingnek pont az a lényege, hogy megmutasson a világnak. Neked cégvezetőként kutyakötelességed minél több emberhez eljuttatni a hirdetéseidet, hiszen ha neked tényleg nagyszerű az árucikked, a reklámjaiddal jót teszel a többi embertársunkkal, ha megismerteted velük magad.

Az önreklám nem büdös, hiszen máskülönben hogyan találnak meg az emberek?

 

Ha szerény vagy, éhen halsz!

 

Régen csak egy ruhabolt volt a városban. Egykor csak egyetlen húsboltból vásároltak az emberek. Ma már ez nem így van. Egymás után nyitnak a vállalkozások, és nem csak a városban kell versenyezned, hanem az interneten is, ahol bármi könnyen megtalálható olcsóbban, mint gondolnád.

Rendkívül veszélyes azt feltételezni, hogy a környékeden úgyis mindenki ismer téged. „Ezer éve itt vagyok, csak tudják, hogy mivel foglalkozom.” Hallottam már megannyiszor, de a valóság az, hogy nem tudják. Ott kell lenned a piac fejében, hogy újra és újra téged válasszanak!

 

Mikor unatkoztál utoljára?

 

Ma már senki nem szokott unatkozni. Ha mégis fennállna ennek a veszélye, azonnal előkapod az okostelefonodat, és már szörfölsz a Facebook bejegyzések között. Kóros figyelemhiányban szenvedünk. Ezért nehéz annyira reklám nélkül megkaparintani a leendő ügyfeleid figyelmét.

 

Jó bornak nem kell cégér – mondta ezt a borász, aki éhen halt.

 

Ma már nem az a kérdés, hogy kell-e reklámoznod, hanem az hogy mennyit és milyen formában.

 

Kezdésnek mutatok 25 ötletet ahhoz, hogy hol hirdess:

 

A FACEBOOKON:

  • Csoportokban
  • Posztokban
  • Hirdetésekben
  • Poszt kiemelésekben
  • Remarketing hirdetésekben
  • Instagramm hirdetésekben
  • Videókban / Élő videókban

 

Remarketing: Ez egy kódsor, amit a honlapodra kell beilleszteni, így az oda látogatóknak később személyre szóló ajánlatokat tudsz megjeleníteni a Facebookon.

 

A GOOGLE-ON:

  • Adwords-ön
  • A Google Display hálózatán
  • Remarketing hirdetésekben
  • Youtube videó hirdetésekben

 

A Display hálózat több mint kétmillió webhelyből, videóból és alkalmazásból álló hálózat, ahol megjelenhetnek az AdWords-hirdetéseid. Itt elérhető a világ internetethasználóinak a 90%-a.*
Forrás: Google Support Comscore*

 

HELYI LEHETŐSÉGEK:

  • Rádióreklámban
  • Óriásplakáton
  • Szórólapon
  • Helyi újságokban
  • Helyi reklámújságokban
  • Reklámtáblán
  • Kiállításokon, rendezvényeken
  • Networking eseményeken

 

FINESZES ÖTLETEK:

  • A névjegykártyádon
  • Kiragasztható apróhirdetéseken
  • Szokatlan mintájú, formájú szórólapokon
  • Véleményvezéreken keresztül
  • Az autódon
  • Stratégiai partnereknél

 

A reklámhelyek közül majd ki kell próbálnod minél többet, és rá kell jönnöd, neked melyek válnak be leginkább. Kezdésnek válassz ki csak egyet, és tedd azt próbára. A választott csatornán kezdj el rendszeresen hirdetni!

Egy-két alkalom nem elég, abból nem lehet megbízható eredményekhez jutni. Lehet, hogy az elején nem lesznek annyira sikeresek a hirdetéseid, de el kell indulnod ezen az úton a szebb és gazdagabb jövő reményében. Később pedig, ha egy adott csatornát megtanulsz gyümölcsözően és nyereségesen használni, tovább terjeszkedhetsz más, addig ismeretlen reklámhelyekre.

 

Mennyit invesztélj a marketingedbe?

 

Fontos, hogy invesztícióról beszélünk és nem költségről. Ha egyszer jól összerakod a marketing tervedet és azt ügyesen megvalósítod, akkor minden egyes 100Ft, amit elköltesz marketingre, többet fog visszahozni. Sarkítsuk ki két példára, hogy ki mennyit költsön!

Ha ma még egy teljesen kezdő vállalkozó vagy, akkor is elindulhatsz 5-10 ezer forinttal az interneten, ami így a belépési korlátot szinte nullára csökkentette. Könnyen, gyorsan és olcsón le tudod tesztelni, hogy egy ötleted működőképes-e, vagy hogy egy vevőszerző kampányod milyen hatásfokkal működne.

Innentől minden hónapban különíts el egy kisebb összeget marketingre, amit hónapról hónapra új vevők megszerzésére fordítasz. Ha pedig már megy a céged és van pénzed marketingezni, akkor sem kell azonnal százezreket rákölteni. Először barátkozz meg vele!

Ki kell választani egy kényelmes havi összeget, amit minden hónapban el tudsz költeni anélkül, hogy hiányozna. Legyen ez jelen esetben 50-80 ezer forint. Innentől kezdve válassz ki hirdetési helyeket, kezdj el bennük reklámozni, teszteld őket, mérd az eredményeiket és később javíts rajtuk!

Ha elkezdik stabilan hozni az új vevőket nyereségesen, akkor örökzöld vevőszerző hirdetéseiddé válnak, amire bátran támaszkodhatsz a jövőben.

 

Reklámozni költséges és drága mulatság?

 

Él egy kép a fejekben arról, hogy marketingezni drága mulatság és azt csak a nagy cégek engedhetik meg maguknak. Remélem, már sikerült ezt a képet megcáfolnom a fejedben, de ha még nem, be szeretném bizonyítani néhány példával, hogy mennyire olcsó is valójában.

  • Egy jól megírt poszttal vagy hirdetéssel átlagosan 1-5 Ft-ba kerül egy ember elérése a Facebookon.
  • Egy új lájkoló megszerzése 10-50Ft-ba kerül.
  • Egy cikk olvasó megszerzése 5-50Ft-ba kerül.
  • Egy feliratkozó megszerzése 50-300Ft-ba.
  • Egy vásárló megszerzése a Facebookon 1000-1500 Ft. (4-5 ezer forintos termék esetén.)
  • Egy szórólap ára átlagosan 30-50 Ft-ra jön ki.

A fenti számok csak irányszámok, amit erősen befolyásol a vállalkozás kommunikációja, stratégiája és témája, de ebből a lényeget kell megértened, azt, hogy igenis van pénzed reklámozni!

Egy dologra azonban fel kell hívnom a figyelmed: az évek folyamán az online hirdetések egyre drágábbá fognak válni. Telítődik a piac és a Facebook is monopolhelyzetben van az árait illetően. Ideje a tettek mezejére lépned, mielőtt túl késő lesz!

 

Mérned kell a reklámjaid eredményességét!

 

El kell sajátítanod egy profi hozzáállást a vállalkozásodban! Úgy kell hozzáállnod a marketinghez, mint amikor egy élsportoló mindennap foglalkozik azzal, hogy egyre erősebb, egyre ügyesebb, egyre jobb legyen!

Ahhoz, hogy egy hirdetésedről, később kampányaidról, csalijaidról helyes döntést tudj hozni, tisztában kell lenned a számokkal! Mindent számszerűsítened kell, mert később csak úgy tudsz rajtuk javítani. El kell tudnod számolni minden egyes elköltött forinttal azért, hogy világosan lásd: az adott marketingeszközöd pénzt hozott, vagy pénzt vitt.

Természetesen, ehhez nem kell matematikai zseninek lenned, ebben inkább az a nehéz, hogy szokásoddá kell tenned, hogy foglalkozol a számokkal. Mérned kell a marketinged eredményességét! Ez már nem tartozik az egyszerű feladatok közé, itt elválnak az a komolytalan próbálkozók és a célratörő vállalkozók.

A kulcsmutatók láttatják, hogy jó úton haladsz-e a céljaid felé. Mindjárt azt is elárulom, milyen kulcsmutatókkal kell tisztában lenned, de most folytassuk a gondolatmenetet!

Tudod, ki kell lépned a komfortzónádból és ahelyett, hogy mindig csak a cégedben dolgoznál, fel kell vállalnod a cégvezetői feladatokat is. De ha nem tudod hány forintért szerzel látogatókat a weboldaladra, csali letöltőket, vásárlókat, akkor az egész egy ad hoc eseménnyé válik, amiről a szerencse dönt, hogy eredményes lesz-e vagy sem. Nekünk az a célunk, hogy ezeket az eseményeket meg tudjuk ismételni, ahhoz viszont tisztában kell lennünk a részletekkel.

Senki nem tudja neked előre megmondani, hogy egy vevőszerző eszközöd, vagy egy kampányod a régi vevőid körében milyen sikeres lesz. Számtalan tőled független és tőled függő dolog is befolyásolja, mint például: az időjárás, milyen események, hírek történtek a héten.

Sikerült-e jól kiválasztanod a célpiacod, jó reklámot írtál-e, megfelelő médián keresztül hirdeted-e a csalid vagy az ajánlatod? (5) Dan S. Kennedy: Vagyonvonzás 28 technikája vállalkozóknak, Pongor Publishing Kft., 2012

Ezért nem érdemes túl sokat gondolkodni rajta. Legyen egy körülbelüli terved és indulj el, teszteld az ötleted, majd menet közben javítasz rajta.

 

Elemezd és javítsd a marketing eszközeid!

 

Javítani nem csak a kocsidat kell, hanem a marketing eszközeid hatásfokát is. Ha valamelyikkel nem vagy elégedett, javítanod kell rajta. Csiszolgatni kell mindaddig, amíg közel tökéletessé nem válik.

  • Melyik vevőszerző eszközöd a legeredményesebb, hogyan tudnál javítani rajta?
  • Hogyan lehetne jobb a következő kampányod?
  • Hogyan futtathatnál eredményesebben egy hirdetést?

Ezeket az információkat csak a számokból és azok elemzéséből fogod megtudni. Több variációt is érdemes kipróbálni, mert mindig lesz egy, ami jobban teljesít. Ezt tesztelésnek nevezik. Ezekből a variációkból aztán tartsd meg azt, ami a legjobb eredményeket hozta.

MI TÖRTÉNIK AKKOR, HA ELŐSZÖR NEM JÖN BE A REKLÁMOD?

Semmi.

Nem fognak kirúgni, nem fognak megdorgálni. Buktál párezer forintot, és egy lépéssel közelebb kerültél a megoldáshoz. Ne félj a hibáktól, mert úgyis el fogsz követni pár butaságot. Ez benne van az elején! Ne add fel, kezdd újra, próbáld meg még egyszer!

Tudod, a legtöbb ember retteg attól, hogy hibázni fog. Ők nem értik, hogyan működik a világ. Senki sem születik egy adott tevékenységben profinak, először garantáltan mindenki elkövet kisebb, nagyobb hibákat, ezekből lehet, sőt kell tanulni. Amikor először próbára teszed magad valamiben 100%, hogy béna leszel, de ha gyakorolsz és szerzel egy kis rutint, az ügyesség megjön magától.

Emlékszel, amikor megtanultál autót vezetni?

Először nehezen ment, féltél közben, de hamarosan megjött a tapasztalat, levizsgáztál, és később profi sofőrré váltál. A marketingben is ugyanez vár rád.

 

Rutin feladatok, amiket be kell építened a hétköznapokba:

 

  • Minden héten szánj legalább pár órát arra, hogy képezd magad, hogy jobb vállalkozóvá, jobb marketingessé válj!
  • Minden héten fordíts minimum 30 percet arra, hogy elemezd a múlt heti marketing tevékenységed eredményeit!
  • Minden évben írj egy marketing tervet! Ebben vázold, hogy milyen kampányokat, csalikat, újdonságokat kívánsz bevezetni, és hogy hol akarod ezeket hirdetni!
  • Ezt a tervet bontsd le hónapokra, és tűzz ki célokat minden egyes hónapra!
  • A hónapokat bontsd le hetekre és rendelj a feladatokhoz határidőket! Inkább kevesebb célt tűzz ki, de azt mind valósítsd meg profin.
  • Időnként vizsgáld felül, hogy a marketinged hozza-e az elvárt eredményeket! Ha nem, vizsgáld meg, mi lehet vele a gond!

 

Kulcsmutatók, amiket szemmel kell tartanod:

 

  • Mennyibe kerül megszerezni egy kattintást?
  • Mennyibe került megszerezni egy csali igénylőt?
  • Mennyibe került megszerezni egy vásárlót?
  • Mik a konverziós számok?
  • Mennyi ment el hirdetésekre és ebből mennyi profit keletkezett?

 

Ha tetszett ez az anyag, akkor a többit is imádni fogod! Nézd meg a blogunkat! Ha szeretnél még több ilyen anyagot olvasni, akkor jelezd ezt nekünk egy megosztással. Köszönjük! 🙂

Facebook

Tetszett a bejegyzés? Ezt is nézd meg:

Avatar

Vélemény, hozzászólás?

Új marketingmagazin, amivel ambiciózus vállalkozók százai jutnak versenyelőnyhöz!

Töltsd le ingyen!