Hívás most!E-mailt írok!

Marketing szótár

Marketing szótár

A marketingnek, mint minden más szakterületnek megvan a maga zsargonja. Ha mindig is tudni szeretted volna, hogy mi rejlik az olyan titokzatosnak tűnő szavak mögött, mint a gerillamarketing, a csali vagy a konverzió, akkor ez a marketing szótár egyenesen neked született. Vágjunk is bele!

Marketing szótár A-tól Z-ig

A-B teszt: Egy ötlet – például: címsor, hirdetéskreatív, landing oldal – tesztelése, mely során azt vizsgáljuk, melyik elképzelés teljesít jobban. Jellemzően Magyarországon nehéz használni, mert túl kevés az adatmennyiség ahhoz, hogy megbízható eredményt kapjunk.

Above the fold: Ezt a kifejezést magyarul a hajtás feletti résznek nevezzük. A szót a nyomtatott sajtóból vettük át. Online környezetben ez azt a képet jelenti, amit a honlapra érkező lát görgetés nélkül.  

Affiliate partner: Továbbajánlás. A felek továbbajánlják egymás termékét vagy szolgáltatását jutalékért cserébe.

Aftersales marketing: Kevesen ismerik, még kevesebben használják. Itt a marketing az értékesítés utáni időszakra koncentrál. Segít megtanítani a vásárlónak használni a terméket, az esetleges problémáit megoldani. Így jobb vásárlásiélményt kapnak a vevők és nagyobb eséllyel választják a jövőben a céget.

AIDA modell: Egy klasszikus szövegírói formula. A rövidítést az alábbi szavak alkotják: (attention) a figyelem megragadása, (interest) felkelteni az érdeklődő kíváncsiságát, (desire) vágyat ébreszteni a termékünk vagy szolgáltatásunk iránt, (activation) majd cselekvésre késztetni az olvasót/megtekintőt.

Anchor: Horgony. Honlapoknál szoktuk használni. A célja, hogy egy gombra kattintással egy adott pontra navigálja az olvasót.

Backlink: Linkcsere. Például: egy partnered elhelyez a honlapján egy rádmutató linket, amiért cserébe te is ugyanígy jársz el. Ez a Google-nak fontos rangsorolási szempont.

Banner: A honlapokon megjelenő klasszikus hirdetési felület.

Bounce rate: Visszafordulási arány a honlapodról.

Barter: Cserekereskedelem, melyben egy árucikkért nem pénzzel fizetsz, hanem egy termékkel vagy szolgáltatással.

Benefit: Jelentése szó szerint: előny. A marketing szakmában ezt a kulcstermékre vetítve használjuk, mely az eladást segíti. A szakma lényege ezeket az előnyöket megtalálni és kommunikálni.

Blog: A kezdeti időkben egyes szám első személyben írott személyes weboldal, online napló. Hatékonyságát, reklámértékét ma már a cégóriások is kiaknázzák.

Brand: Márkanév és minden, ami mögötte van. Egy jó brand önmagáért beszél, ha csak kiejtjük a szánkon, különösebb magyarázat nélkül mindenki tudja, hogy miről van szó. Ilyen például a Google vagy az iPhone.

B2B: A Business to Business rövidítése. Olyan üzleti megállapodás, mely két cég között jön létre, és optimális esetben mindkét vállalkozás profitál belőle.

B2C: A Business to Consumer rövidítése. A B2B-vel ellentétben az üzleti megállapodás célközönsége nem vállalkozás, hanem magánszemély.

Belépőtermék: A leendő vásárló érdeklődését felkeltő termék. Célja, hogy minél több ember érdeklődőből vásárlóvá váljon.

Brief: Olyan papíralapú vagy elektronikus dokumentum, melyen az ügyfél a marketingügynökség számára felvázolja a kampány részleteit.

Büdzsé: Költségvetés.

Call-to-action: Cselekvésre való felszólítás. Bizonyára találkoztál már az Iratkozz fel hírlevelünkre! vagy a Tárcsázzon most! mondatokkal. Ezek tipikus call-to-action kifejezések.

Célpiac: Terméked vagy szolgáltatásod potenciális, releváns közönsége. Erről már írtunk korábban részletesen.

Content: Tartalom (például egy blogbejegyzés vagy egy teljes weboldal szövegezése, médiái).

Content optimazition: Szoftverrel való tartalom optimalizálás, melynek célja, hogy jobb helyezést érj el a Google-ban.

Cornerstone technika: Egy adott téma teljes lefedés egy blogcikkben, megverve minden más addigi tartalmat az interneten. Ha jól van keresőoptimalizálva a cikked, akkor garantált, hogy top organikus pozíciókban leszel a Google találatok között.

Copy: Szöveg. A reklámszakmában kifejezetten marketingszöveg.

Copywriter: Szövegíró. A reklámszakmában kifejezetten marketing szövegíró.

Copywriting: Szövegírás. A reklámszakmában kifejezetten marketing szövegírás.

Costumer journey: Az ügyfelek útjának feltérképezése. (Például a weboldalon történő kattintások.)

Customer lifetime value: Ügyfélélettartam érték.

CPC: A Cost per click rövidítése. Egy kattintás költségét mutatja egy adott weboldalra.

CTR: A Click through rate rövidítése. Az az arányszám, mely a hirdetésre kattintásokat mutatja: összes megjelenés / kattintás.

Csali / Lead magnet: Olyan ingyenes termék, amellyel igyekszünk hasznos tartalmat nyújtani az igénylőknek. Ezzel a termékkel növeljük e-mail listánk méretét, hogy később minél inkább függetlenedni tudjunk a közösségi médiától. Ez az egyik első lépés afelé, hogy egynap az érdeklődőidből vásárló legyen. Bővebben itt írtunk erről a témáról.

Description meta tag: Egy rövid leírás, mely segít megérteni a Google-nak, hogy miről szól egy adott oldal tartalma.

Direct respons copywriter: Egy marketingszövegíró, aki a szövegeivel azonnali válaszadást ér el. Például: ajánlatkérést, feliratkozást, vásárlást, stb.

Direkt marketing: A potenciális vásárló, megrendelő közvetlen megkeresése. Ilyen lehet például egy személyre szóló e-mail, személyes telefonhívás vagy címzett postai reklámanyag.

Domain: Internetes szakkifejezés, jelentése tartománynév, egyedi internetcím.

Értékesítési tölcsér / sales funnel: Többlépéses értékesítés, mely során elsőként az érdeklődők szűrése, majd a folyamat végén vásárlásra ösztönzése történik. Ilyen például az a metódus, mely ingyenes tanulmány letöltéséért hírlevélfeliratkozást kér.

Gerillamarketing: Egyfajta marketingstratégia, mely a váratlanságra, meglepetésszerűségre építkezik.

Google Ads: A Google Ads egy online hirdetési rendszer, amin leginkább PPC (pay per click) alapon lehet hirdetni. Ez azt jelenti, hogy a hirdetőknek, csak a kattintások után kell fizetni.

Google Analytics: A Google Analytics egy ingyenes szolgáltatása, ami a weboldal látogatóiról készít és prezentál részletes statisztikát. Forrás: //hu.wikipedia.org/wiki/Google_Analytics

Google Search Console: A Search Console egy ingyenes alkalmazás, amellyel javíthatod a helyezésed a Google találati listáján.

Growth Hacking: Újszerű gondolkodás mód, mely rövididőn belül, igyekszik gyors növekedés elérni új ötletekkel.

Headline: Főcím, vezető szöveg. Az egyik legfontosabb eleme írásaidnak, hiszen ha itt nem vagy képes megfogni az érdeklődők figyelmét, akkor kattintás nélkül maradnak marketinganyagaid.

Hook: Olyan nem várt elem egy szövegben, mely a kíváncsiságod felébresztve arra sarkall, hogy olvass tovább.

Inbound marketing: Olyan minőségi marketing eszközök, melyek arra ösztönzik a felhasználót, hogy saját döntésük alapján látogassanak például egy weboldalra.

Kampány: Olyan szervezett cselekvés, mely konkrét cél megvalósulására irányul.

Keresőmarketing: Webes kifejezés, egy honlap pozicionálását jelenti az internetes keresőoldalak találati listájában.

Kifogás: Az eladás, megrendelés folyamatát gátló mozzanat. Ennek számtalan oka lehet, például a termék ára, kinézete, túltelítettsége.

Konverzió: A kitűzött üzleti cél megvalósulása. Konverziónak hívunk minden olyan üzleti folyamatot, mely tervünk szerint teljesült.

Landing page / landing oldal: Azt a weboldalt jelenti, ahova a látogató először érkezik egy hirdetés vagy Google találat lekattintása után. Általában mindig van egy konkrét célja.

Lead: Egy olyan cég vagy személy, aki érdeklődik az árucikked után.

Lead nurturing: Az érdeklődő “gondozásnak” egész folyamata, egészen addig, amíg vásárlóvá nem válik. Különböző kommunikációs csatornákon, az érdeklődésének megfelelő értékes tartalmakkal látjuk el.

Lezárás: A vásárlási folyamat vége. Ez az a pont, amikor már sikerült lezárnod és megkötnöd az üzletet.

Linképítés: Egy SEO folyamat, aminek a célja, hogy egyre több jó minőségű link mutasson a honlapodra. Ezzel a megoldással elérheted, hogy a Google találatai között egyre előkelőbb helyre kerülj.

Product launch: Termékbevezetés. Jellemzően egy új termék piacra dobásánál használjuk ezt a szót, amit rengeteg háttérmunka előz meg.

Marketing: Komplex tevékenység, mely során az ügyfél igényeitől függően a piackutatástól a termékbevezetésen keresztül a reklámfelépítésig tarthat. Egy termék vagy szolgáltatás ismertté tételét, elterjedését tűzi ki célul.

Marketing funnnel: Egy régi kifejezés, mely lefesti a vásárlás egész folyamatát.

Marketingterv : Olyan terv vagy koncepció, mely segíti a vállalkozás marketingstratégiáját. Lehet rövid- vagy hosszútávú.

Niche: Szűk rétegpiac.

Online marketing: Webalapú marketing tevékenység, egy vállalkozás online megjelenésére, jelenlétére koncentrál.

Offline marketing: Az online marketing ellentéte. Ide értendő minden olyan marketing tevékenység, ami nem a világhálóhoz köthető. Például szórólapok, óriásplakátok, reklámújságok.

Outbound marketing: Az Inbound marketing ellentétje. Az a tevékenység, mely nem a felhasználó döntésére alapoz, hanem annak megszokásai közé ékel kommunikációs eszközöket. Ilyenek például a filmeket megszakító reklámok.

Popup: Internetes oldalakon felugró (hirdetési) ablak.

PR cikk: Egy vállalkozás pozitív, ingyenes sajtómegjelenése.

Pozicionálás: Vállalkozásod valamely szempontok alapján történő piaci elhelyezése.

Reach: Elérés.

Reklámzaj: Reklámössztűz, amivel minden nap találkoz. Ebben a “zajban” versenyzel az emberek figyelméért.

Remarketing / retartgeting: Újra megcélozhatod azokat az embereket hirdetéseiddel, akik már korábban jártak a honlapodon.

ROI: A Return on investment rövidítése, jelentése: megtérülés.

Sales: Értékesítés.

Sales letter: Egy szöveg, melynek konkrét célja az eladás.

SEO: Magyarul keresőoptimalizálás. A lényege, hogy bizonyos szavakra, kifejezésekre A Google első találatai között legyünk, amivel organikus látogatókat szerzünk.

Szegmens: Egy konkrét célcsoport további szűkítése. Például az autótulajdonosok körének leszűkítése Németországban gyártott kocsikkal rendelkezőkre.

Szegmentálás: Különböző adatok alapján szegmensképzés.

Spam: Kéretlen reklámlevél.

Tartalommarketing: Az a fajta marketingstratégia, mely érdekes és értékes szövegekkel hívja fel a felhasználók figyelmét.

Testimonial: Vevővélemény.

Upsell: Felülértékesítés. A vásárlás során történő kísérlet egy újabb termék vagy szolgáltatás eladására. Például: MCdonalds: „ Adhatom nagy kólával és krumplival?”

USP: A Unique Selling Point rövidítése, jelentése egyedi terméktulajdonság. A marketing során a különlegességre, egyediségre apellálunk.

Vírusmarketing: Vírusszerűen terjedő tartalom az interneten.

Facebook

Tetszett a bejegyzés? Ezt is nézd meg:

Avatar

Vélemény, hozzászólás?

Új marketingmagazin, amivel ambiciózus vállalkozók százai jutnak versenyelőnyhöz!

Töltsd le ingyen!