Hívás most!E-mailt írok!

Így válj hatékonnyá a marketingben 7 lépésben

6 éves korom óta kézilabdázom, amiből ma már kényelmesen megélek. Ezen évtizedek alatt rengeteg tapasztalatot szereztem arról, hogy hogyan kell hatékonynak lenni. Ez a cikk arról szól, hogyan lettem sikeres a sportban, melyek azok az alapelvek, amik mentém sikerült felépítenem a sportolói karrierem. Megsúgom, hogy ugyanezen elvek mentén építem a vállalkozásomat is.

Miért fontos ez a téma?

Azért, mert valószínűleg már te is zsákszámra költöttél pénzt tananyagokra, rendezvényekre és mégis alig jutottál egyről a kettőre. A menő és trendi marketinges taktikákat csak akkor fogod tudni eredményesen használni, ha azokat be tudod építeni a mindennapjaidba. Ehhez önfegyelemre van szükséged.

Először a belső gondolataidat, később pedig a konkrét lépéseidet kell megváltoztatnod. (Nem ezoterikus baromságokra célozgatok.) Sajnos rengeteg ügyfelet láttam már elbukni csak azért, mert nem tudta levetni a régi szokásait és béklyóit, melyek gúzsba kötötték és meggátolták, hogy eredményeket érjen el.

1. alapelv: Vedd fel a bokszkesztyűt!

„A dolgok, amelyek fájnak, útbaigazítanak”
Benjamin Franklin

A pályán megtanultam, ha nem veszed el ami jár, akkor majd más elveszi helyetted. A csapatban mindig óriási versengés volt minden egyes posztért. Ha nem voltál képes megküzdeni a céljaidért másokkal, ha nem bizonyítottad be, hogy megérdemled a játéklehetőséget, akkor könnyen kispadra kerültél. Az, aki nem vette fel a kesztyűt, aki próbálta kerülni a konfliktust, egytől egyig lemorzsolódott az évek során.

A marketing világa mit sem különbözik a kézilabdáétól. Ezzel arra akarok kilyukadni, hogy marketingezni baromi nehéz. Ha meg akarsz tanulni vevőket szerezni, azért meg kell dolgoznod. Sok pofont kell elviselned az utad során. Ne higgy azoknak a szakértőknek, akik azt mondják, hogy néhány nap vagy hét alatt helyre lehe hozni azokat a hibákat, amiket eddig éveken keresztül elkövettél! Ne keresd az 5-10 perces megoldásokat, hiszen ezek nem léteznek!

El kell fogadnod, hogy apró lépésekkel kell előre haladnod és kőkeményen meg kell dolgoznod a sikerért, akár egy marketingessel együtt is. Ezen az úton lesznek kisebb, nagyobb kudarcok is, de ha már ezen a ponton eltántorodsz, akkor bele se vágj, mert akkor a vállalkozásod halálra van ítélve.

Igen, bele se vágj, hiszen vállalkozni pontosan erről szól, nehézségeket megoldva, kudarcokkal szembenézve, irányítani és élvezni azt, amit csinálsz! Ha a nehézségektől megremegsz, akkor pályát tévesztettél. Ideje felvenned a bokszkesztyűt és küzdeni a céljaidért!

A marketing nem varázslat. Sokan úgy gondolják, hogy a marketingesek a színfalak mögött ügyesen keverik a lapokat, és a megfelelő varázsigék elmormogása után növekedési pályára állítják a vállalkozásokat. Ez nem igaz!

A titkuk a varázslat ellentéte, a kőkemény, koncentrált munka. Hetekig, sokszor hónapokig a saját pénzükön tesztelnek egy új marketingeszközt, amíg azt meg nem tanulják hatékonyan használni. Ezt a nagyközönség nem látja, csak az eredmény, ami ámulatba ejti és elkápráztatja őket.

Nos, akkor felveszed a kesztyűt?

2. alapelv: Láss és tervezz előre!

„Ha nem tudod hová tartasz, minden út a sehovába visz.”
Henry Kissinger

Magyarországon nem divat évekkel előre gondolkodni. A legtöbben azt sem tudják, mi lesz a jövőhónapban, nemhogy azt, mi lesz 5 év múlva.

Ha nem látsz jó néhány lépéssel előre, akkor apró akadályok a jelenben könnyen eltántoríthatnak a valódi célodtól.

Ez nem jó dolog, elmondom miért: ha én úgy akartam volna sportolóvá válni, hogy majd lesz valahogy, akkor semmire nem vittem volna. Kellett egy cél, melybe kapaszkodhattam a nehéz, kemény edzéseken vagy kudarcok után. A célom vizualizálása segített átlépni a rossz meccseken és a sikertelenségeken.

A hosszú távban való gondolkodásból azonban adódik egy kérdés. Olyasvalamivel foglalkozol, amit 10 év múlva is szívesen csinálnál? Örömmel és szenvedéllyel? Mert, ha nem, akkor bajban vagy! Ki fogsz égni és minden nap gyötrelem lesz, amit a vállalkozásodon belül kell töltened.

Ma bármit csinálhatsz, bárki lehetsz. A bőség zavarában nincs elég időnk megismerni belsőnket. Homályos elképzelések jellemeznek minket. Mindenbe jó volna picit belekóstolni. Ezzel a hozzáállással azonban könnyen vakvágányra futhat életünk. Ahhoz, hogy egy nagy célt elérjünk 100 másik álmunkat kell talonba helyeznünk. Ezért fontos, hogy jó célt tűzzünk ki életünk zászlajára, olyat, mellyel jó előre látunk.

3. alapelv: Haladj a korral!

„Az élet nagyon gyorsan halad, és hogyha nem állsz meg, hogy időnként körülnézz, el is szalaszthatod.”
Új csaj c. film

Ismerek egy boltot, ahol vas és műszaki cikkeket árulnak. Ez a bolt pont ugyanúgy “néz ki”, mint 20 évvel ezelőtt. Semmi nem változott benne. Ugyanazokat a termékeket forgalmazzák, ugyanazzal a módszerrel, mint régen. Pedig mi emberek ez alatt a 20 év alatt mennyit változtunk! A tévét felváltotta a Youtube, a személyes vásárlást az online rendelés, a barátainkkal való közös találkozást a Facebook.

Ez a bolt hátrányba került, csak azért, mert nem haladt a korral. Nem követte azokat a változásokat, melyek akarva, akaratlanul bekövetkeztek. Most küszködik és nem érti, mi történt. Régen virágzott, ma pedig haldoklik.

Ha egy valamit megtanulhatsz ebből a történetből az az, hogy ha nem haladsz előre, akkor elpusztulsz. Ezért nem engedheted ki a gyeplőt a kezeid közül. A piac vénáján rajta kell tartanod az ujjad. Lehet, hogy ez a kis bolt lehetett volna a következő emag, ha nem ragad a kőkorszakban és elsőként nyit az internet felé.

Más példák:
Helyi fodrászok, szolgáltatók ugyanúgy csinálják a frizurákat, mint ahogy 10-20 évvel ezelőtt tanították nekik. Ez nincs rendjén! Ez a szint a langyos pocsolya, ami elvágja őket a kiválóságtól és a valódi lehetőségektől. Ugyanazokat az igényeket kell kielégíteni, mint 20 éve? Nem!

A kézilabdát 20 évvel ezelőtt még az állóháború és a sokkal kevesebb gólszám jellemezte. Ezt a mentalitást ma felváltotta a gyors és rendezetlen védelem elleni lerohanás. Sikeres lehetnél egy olyan csapatban, ami a 20 évvel ezelőtti körülményekhez próbál igazodni? Szárnyaszegett madárrá válnál!

A legrosszabb ebben a helyzetben, amikor ezek az emberek a kormányt, a pénztelenséget hozzák fel mentsvárként. Nincsenek tisztában azzal, hogy saját sírjukat ásták meg a nemtörődömségükkel.

Mindennek a tetejében ma már nem elég csak a szakmádban naprakésznek lenned. A marketingedre legalább ugyanekkora figyelmet kell fordítanod. Ha ki szeretnéd szervezni egy ügynökségnek a napi marketinges feladataidat, akkor is elméleti síkon tisztában kell lenned a marketing alapjaival. Nem minden ügynökség vállal garanciát a munkájára, mint mi. Ha nem vagy tisztában a részletekkel könnyen átverhetnek.

Nézzünk néhány kérdést! Tudod rájuk a választ?

  1. Mi jellemzi a tökéletes ügyfeled?
  2. Hol tájékozódnak az érdeklődők az iparágaddal kapcsolatban?
  3. Mit csinálnak a konkurenseid?
  4. Milyen tartalmakat szeretnek a követőid?
  5. Milyen posztokat szeretnek, osztanak meg?

Ez csak néhány nagyon egyszerű kérdés. Hálásnak kell lenned azért, hogy ezekre a kérdésekre a mai napig mennyien nem tudják a választ, mert így lehetőséged van kevés, de jól végzett marketinggel óriási figyelmet kicsikarni a piacodon. Ha most még nem tudtál válaszolni a kérdésekre, akkor sem kell aggódnod, mert a lehető legjobb helyen vagy ahhoz, hogy tanulj és fejlődj.
Ne feledd: haladj a korral, törj előre! Ne válj dinoszaurusszá!

4. alapelv: Irány a tűzvonal!

„A megégetett kéz a legjobb tanítómester.”
John Ronald Reuel Tolkien

Hosszú évek során szerzed meg azt a tapasztalatot, amire támaszkodni tudsz a sportban vagy az üzleti életben. 18 évesen szinte minden cselt, dobást kipróbáltam a pályán, amit csak lehetett. Ez jobb volt minden edzésnél. Éles helyzetben tapasztaltam meg, hogyan működik az, amit már hetekkel előtte tervezgettem a fejemben. Láttam, hogyan reagál a védő és a kapus. A valóság gyakran köszönőviszonyban sem volt az elképzeltekkel.

Később azokat a játékosokat akarta megszerezni minden csapat, akik nemcsak elméletben tudnak játszani és nemcsak fizikailag termettek rá a játékra, hanem rendelkeztek annyi tapasztalattal, hogy egy éles küzdelemben pontosan tudják, mit kell tenniük. Azt nem mondtam, hogy idáig eljutni nem fájdalmas. A tapasztalatszerzés, azaz a sok próbálkozás a pályán, nem mindig vált be. Megesett, hogy emiatt rajtam ment el a meccs.

Az elméleti sík a tervezés szakaszában jó dolog, de nem szabad ezen a ponton megragadni, minél hamarabb le kell tesztelni az ötleted a való életben.

Nézzük, mi az, ami hozzásegít ahhoz, hogy hatékonnyá válj a marketingben:

Ezen a világon még nem történtek nagy dolgok a kanapéban ülve, merengve a szép jövőről. Ahhoz, hogy te ügyesen tudj vevőket szerezni, nem elég 2 havonta elolvasni egy könyvet a marketingről és várni a változást. A tudom és a csinálom között óriási a különbség.

Ha meg akarsz tanulni valamit, azt mindig élesben kell próbálgatni. Határozz meg egy havi „játék” pénzt, amit minden hónapban arra fordítasz, hogy hirdess és tapasztalj! Ne kerüld a kudarcokat!

Ha eredményes akarsz lenni a marketingben, akkor rá kell jönnöd, hogy a piacodon milyen üzenetre vágynak leendő ügyfeleid. Milyen csalianyagok működnek a piacodon? Hol éred el a célpiacod? Mi számukra az ideális belépőajánlat? Látnod kell, milyen utat jár be egy érdeklődő, míg vásárlóvá válik!

Az szuper, ha neked ez le van írva egy tervben, de a valódi piac fogja megmondani, hogy valóban működik-e a dolog. Gyakorolnod kell és tapasztalatot szerezned!

Ez azért is fontos, mert később így sokkal könnyebben tudsz egy ügynökséggel együttdolgozni, és nehezebben is vernek át. Ha átlátod a marketinged, nem tudják megmagyarázni, hogy miért nincsenek eredmények.

A kezdeti bénázások el ne tántorítsanak! „Gondolj csak egy járni tanuló kisgyerekre: több százszor esik el, és üti meg magát! De az a gyerek egyszer sem áll meg, és nem gondolja:

“Á, a járás nem nekem való. Nem értek hozzá.” A kudarc kerülését valamivel később tanuljuk meg.”
Mark Manson

Ne kerüld a kudarcokat, gangolj előre, és keress annyi pénzt végre a vállalkozásoddal, amennyit megérdemelsz!

5. alapelv: Ne számíts igazságra!

Az edzéseken gyakran előfordult, hogy mások keményebben edzettek nálam. Az igazságos az lett volna, ha ők játszottak volna helyettem meccsnapokon, és ők kapják meg a fizetésem, de mégsem így történt. Hogy miért? Mert a kritikus pontoknál nem tudták kezelni a nyomást úgy, mint én.

Volt, aki imádta ezt a sportot, és a kézilabdázásból szeretett volna megélni. Az igazságos az lett volna, ha a sors ezt megérti és támogatja. Mi történt e helyett? Jött egy véletlen sérülés, és egy-egy ember több hónapra kiesett vagy örökre abbahagyta a versenyszerű sportolást.

Ha létezne igazság a Földön, akkor nem lennének beteg vagy árva kisgyerekek. Nem lennének állatkínzók sem, de sajnos vannak. Ha létezne igazság ezen a Földön nem működhetnének Bróker Marcsik hosszú évekig és nem csalhatna el több, mint 12 milliárd forintot.

Kérdezheted, hol itt az igazság. Sehol. Nem létezik. Talán a te elvadult idealista elmédben él még egy kép az igazságról, arról, hogyan kéne műküdniük a dolgoknak. De sajnos nem úgy működnek!

Keményebben dolgozol mindenkinél? Na és kit érdekel? Nem számít! Mutasd az eredményeid, majd az alapján ítéllek meg. Nem számít az, hogy mennyit dolgozol. Egy a fontos, legyél hatékony. Hass az emberekre!

Hadd osszam meg veled Dan Kennedy könyvéből vett egyik kedvenc idézetem: „Nem azt kapod, amit megérdemelsz, azt kapod, amit kialkuszol.”

6. alapelv: vállalj felelősséget!

„A nagyság ára a felelősségvállalás”
Winston Churchill

Mindig voltak olyan csapattársaim, akik a pályán folyamatosan hárították a felelősséget más játékosokra. Ez azt jelenti, hogy nem merték bevinni a helyzetet, nem mertek cselezni, ha mégis megtették, hitetlenül csinálták, ami megpecsételte sorsukat.

Szerinted kivel akartak szerződést hosszabbítani, ki kérhetett fizetés emelést év végén? Azok, akik mertek felelősséget vállalni.

Talán már vállalkozó vagy, talán még csak kacérkodsz a gondolatával, de azt tisztán kell látnod, hogy nem várhatod másoktól a megoldást.

Nem mutogathatsz másokra. Ha nincsenek vevőid, az nem más hibája, csak a tiéd. Ha még mindig nincs egy automatizált e-mailsorozatod vagy Facebook csoportod, azt csak magadnak köszönheted. Ha nem foglalkozol a marketingeddel, csak a te felelősséged. Egy alkalmazott könnyen mutogathat a munkaadójára, ha nincs eredménye a munkájának. Egy vállalkozó ezt már nem teheti meg.

Amint vállalkozó leszel a nyakadba kapod a sorosod és csak rajtad múlik, hogy mennyit tudsz kihozni belőle. Vállalj minél több felelősséget az életben!

7. alapelv: A változás ma belőled indulhat el!

„Csak akkor születtek nagy dolgok, ha bátrak voltak, akik mertek.”
Ady Endre

Bátornak kell lenned, hogy bele merj vágni új dolgokba még akkor is, ha félsz. Mindannyiunkban lakozik félelem, hiszen ez evolúciós ösztönünk. A gond akkor kezdődik, ha a félelem megbénít és miatta megragadsz a fejlődésben. Pedig hidd el, hogy sokkal több van benned, mint amit ma ki tudsz hozni magadból. Neked is lehet jól menő vállalkozásod. Hidd el, mások sem okosabbak vagy szebbek nálad. Lehet, nekik már hamarabb felnyílt a szemük, de te sem vagy elkésve, ha még ma belevágsz valami újba.

Legyen merszed! Bátor az, aki tettre kész! Tudom, hogy érted, miről beszélek. Ezért szeretlek téged, mert te mész előre, fejlődni akarsz, a feliratkozásod is ezt bizonyítja. Tudod, milyen fontos tenni azért, hogy a dolgok jobban menjenek. Nem szabad egy problémát évekig tologatni az orrod előtt, mert a végén az egész a nyakadba omlik.

Ezen alapelvek mentén válok hatékonyabbá nap mint nap. Írd le a cikkel kapcsolatos ötleteidet, igyekezz te is minél többet beépíteni az életedbe, hogy a következő tananyagod, könyved, amit megvásárolsz, ne kútba dobott pénz legyen!

Sok idő, míg ilyen hasznos tartalmakat készítünk a számodra, hiszen mások ezért az információért pénzt kérnek. Ha szeretnéd, hogy a jövőben is tudjunk neked készíteni ilyen hasznos anyagokat, akkor dobj rá egy megosztást! Köszönjük. 😊

Facebook

Tetszett a bejegyzés? Ezt is nézd meg:

Avatar

Vélemény, hozzászólás?

Új marketingmagazin, amivel ambiciózus vállalkozók százai jutnak versenyelőnyhöz!

Töltsd le ingyen!