Hívás most!E-mailt írok!

Így néz ki egy kiváló marketingterv

marketing terv

Mindenki szeretne egy kiváló marketingtervet a vállalkozása számára. Azonban kevesen tudják, hogy hogyan és milyen elemekből kell felépülnie annak érdekében, hogy az használható és nyereséges legyen.

Ebben az anyagban egy használható mintát kapsz, ami megválaszolja a fent említett rejtélyt. Segít abban, hogy hogyan kezdj neki a marketingstratégiád kialakításához.

Megjegyzés: A marketing terv szó egyben írandó, csak azért szerepel néhol külön, mert igyekszünk a SEO szempontoknak is megfelelni. 

 

Kezdjük az elején…

Gyakran problémát okoz ügyfeleknél, hogy összetévesztik az alapfogalmakat. Előfordul, hogy egy taktikai eszközre stratégiaként hivatkoznak. Azonnal meg is magyarázom, mire gondolok. Ha te hirdetsz Facebookon, az nem egy stratégia, hanem csak egy taktikai eszköz, ami remélhetőleg szolgálja a stratégiád.

Nyugodtan olvasd el még egyszer az előző bekezdést, hogy biztosan megértsd. A következő néhány sorban tisztázzuk az alapfogalmakat, hogy a cikk második felét már úgy tudd elolvasni, hogy helyesen értelmezed ezeket az „idegen szavakat”.

 

A marketing terv alapfogalmai:

 

Cél: A megvalósítandó eredmény, amely egy kívánt állapot elérését jelenti. Ilyen lehet nálad az, hogy több vevőt szeretnél, magasabb profitot, nagyobb kosárértéket. Minél konkrétabb a cél, annál könnyebb vele dolgozni.

Stratégia: A magyar nyelv értelmező szótárának meghatározása szerint a stratégia „a hadviselés elveinek és egy egész hadjárat tervezésének s vezetésének tudománya.” Marketinges nyelven ez azt jelenti, hogy a marketingterved elveinek és egész folyamatának a megtervezése s végigvezetése a célod eléréséig.

Taktika: A taktikát leginkább úgy tudom neked körülírni, hogy egy cél eléréséhez alkalmazott módszer. Ennél az elemnél választjuk ki például a kommunikációs csatornákat, hirdetési felületeket.

Marketing terv: Végezetül véleményem szerint a fent említett 3 alapfogalom alkot egy tökéletes marketingtervet.

Nos, a fogalmak tisztázása után ássuk bele mélyebben magunkat a marketingtervünk kialakításába 8 lépésben.

 

1. lépés: Lásd be, hogy tervezés nélkül nem megy!

Sokan értelmetlennek találják a marketingstratégiájuk elkészítését, mert olyan megfoghatatlannak találják. Csupán néhány A4-es oldal, és emellett sok időt, energiát és pénzt igényel az elkészítése.

Azonban teljesen mindegy, hogy ma online vagy offline akarsz sikereket elérni, ha a céljaidhoz nem vezetnek kristálytiszta lépések, akkor szétforgácsolod erőforrásaid, és csalódásokkal tarkított pillanatok elé nézel.

Tudom, hogy ez durván hangzik, azonban ez az igazság.

Megérzésekre hagyatkozva, találomra vezetni egy vállalkozást őrültség. Azt akarom elérni, hogy rájöjj, semmit nem szabad megfontolt marketing terv nélkül tenni a céged életében.

A Content Marketing Institute felméréséből kiderül, hogy az írott tartalommarketing-startégiával rendelkező cégek 61%-a érzi kifejezetten sikeresnek tartalommarketingjét.

A felmérés azt is megmutatta, hogy a tartalommarketing-stratégiával nem rendelkező vállalkozások is egyre előrelátóbbak, hiszen 54%-uk tervezi annak bevezetését.

Itt az ideje, hogy megértsd egy marketing terv szükségszerű a vállalkozásod számára, ha gyorsabban és könnyebben akarsz eljutni céljaidhoz.

 

2. lépés: Nézd meg, hogy állsz most!

A második lépés arra szolgál, hogy betonbiztos alapot készítsen a marketingtervednek. Az erős alaphoz azonban önvizsgálatot kell tartanod.

Őszintén meg kell vizsgálnod, hogy:

  • mi az, amit jól csinálsz, és mi az, ami változtatásra szorul
  • milyen tartalmaid vannak
  • mekkora az e-mail listád, és velük milyen kapcsolatot ápolsz
  • mennyire vagy aktív a közösségi médiában
  • milyen eredményeid vannak például Analytics fiókodban, Facebook, Ads hirdetéseidnél
  • mennyire mennek jól az offline és online eladások.

Ezen önvizsgálat során néha fájdalmas igazságokra bukkanunk. Talán nem vagy még annyira sikeres, mint képzelted. Talán túl sok hasztalan dologra pazaroltad el az idődet. Talán nem annyira jók a tartalmaid, mint képzelted, mert alacsony az átlag olvasási idejük. Talán van még hova fejlődni Facebook-hirdetések terén. Azonban ahelyett, hogy sebeidet nyalogatnád, ideje a tettek mezejére lépni. Az már egy óriási előrelépés, hogy tudod, hol vannak hibáid, hiszen csak ezután tudod kijavítani őket.

 

3. lépés: Válassz ki egy reális célt!

Amikor reális célkitűzésről beszélek, akkor arra gondolok, hogy ha van egy 10 milliós éves árbevételű céged, akkor ne akarj 1 év alatt egymilliárdossá válni, mert az csak kevés szerencsésnek sikerül. Azonban a 20-30 milliós árbevétel, vagy a profitod duplázása már reálisabb cél, és könnyebben elérhető.

Amikor megtaláltad a célod, akkor az lesz a marketingterved áhított eredménye. Ezután a célodhoz fogjuk szabni minden egyes elemét. Hiszen a marketingnek ezernyi részterülete van, és egy 80 oldalas dokumentum elkészítésének nem sok értelmét látom. Neked egy olyan tervre van szükséged, amiből dolgozni tudsz, és elvezet a célodig. Ennyi a feladata egy marketingtervnek, nem több és nem kevesebb.

 

4. lépés: Készíts egy piackutatást!

Vizsgáld meg a konkurenseket!

Ahhoz, hogy eredményes stratégiát készíts, muszáj megnézned, mit csinálnak a többiek. Muszáj, hogy különbözz, újszerű, kreatív módon kommunikálj. Ennek a célja a megkülönböztethetőség. Nem akarunk egybeolvadni konkurenseinkkel.

Ehhez kapcsolódóan imádom Bill Bernbach idézetét:

“Az igazság mit sem ér, ha az emberek nem hisznek neked; ők viszont nem képesek hinni, ha nem tudják, miről beszélsz; nem tudják miről beszélsz, ha nem hallgatnak meg téged; nem fognak azonban meghallgatni, ha nem vagy érdekes számukra; érdekes viszont csak akkor tudsz lenni, ha fantáziadúsan, újszerűen, eredeti módon beszélsz.”

Határozd meg, találd meg, majd beszélj a tökéletes ügyfeleidhez!

Jogosan merül fel benned a kérdés, hogy egyáltalán miért van szükség erre? Nos, van erre egy nagyon egyszerű válaszom. Egy semmilyen üzenettel ma már nem lehet reakciót kiváltani az emberekből. Túlkommunikált társadalomban élünk. Hatalmas a reklámzaj. Ha én, mint olvasó, nem érzem azt, hogy egy hirdetés szinte hozzám szól, engem ír le, nem fogok kattintani vagy elmenni a boltba vásárolni.

Ez a marketing nulladik lépése. Enélkül képtelen vagy eredményesen vevőket szerezni. Nem a legizgalmasabb feladat, de legalább annyira szüksége van rá a cégednek, mint neked oxigénre.

Ugye jól gondolom, hogy a te terméked vagy szolgáltatásod mindenkinek jó? Ha igennel válaszoltál, az üzeneted a hirdetéseidben, a honlapodon, a posztjaidban, az e-mailjeidben, a cikkeidben, egyszóval a kommunikációd során erőtlenné válik. Senki számára nem lesz vonzó.

Hallhattunk már megannyi ehhez hasonló szlogent hirdetésekben: „Több, mint kozmetika.” Vajon Te erre odafigyelnél? Válaszolok helyetted: nem! Még csak észre sem vennéd. Ettől függetlenül lehet, hogy egy tehetséges kozmetika reklámozza így magát, de ha ez nem jön át, ha nem kelti fel az emberek figyelmét, a reklámja csak kidobott pénz.

Általános tévedés az, hogy a vevőszerzés a hirdetéseknél, egy új honlapnál, esetleg egy új csalinál kezdődik. Aki így gondolja, a saját pénzén tapasztalja meg, hogy mennyire nincs igaza. Tapasztalatból írom ezeket a sorokat, hiszen én is elkövettem már azt a hibát, hogy elkészítettem gyorsan egy kampányt, anélkül, hogy meghatároztam volna, kinek akarom eladni az új termékemet. Nulla, azaz nulla eredménye volt. Bosszantó és fájdalmas lecke volt.

Hatásos üzeneteket úgy tudsz majd létrehozni, ha konkrétan le van írva, ki a te tökéletes ügyfeled, mi érdekli őket, milyen influencereket követnek, milyen problémáik vannak, milyen magazinokat olvasnak, milyen médiát fogyasztanak. Ezzel a lépéssel eléred, hogy lesz egy kristálytiszta képed arról, kik számára akarsz vonzóan kommunikálni.

Trendek

Fontos, hogy mindig figyeld az új trendeket, hiszen ezáltal vagy képes folyamatosan fenntartani érdeklődőid és vásárlóid figyelmét. Így könnyebben mesélnek rólad másoknak. Kvázi ingyen reklámot kapsz azért, mert haladsz a korral. Ha trendi vagy, menő vagy. Ha menő vagy, érdeklődnek irántad az emberek, és az érdeklődés a vállalkozásod autójának a benzine.

 

5. lépés: Piaci pozíció, értékajánlat és árstratégia meghatározása

 

A piaci pozíció:

„Lényegében olyan, mint helyet találni a zsúfolt buszon. Az ember körbenéz a piacon, és látja, hol vannak szabad helyek. Aztán úgy építi fel a kampányát, hogy a terméke be tudjon ülni valahová. Aki jól csinálja, biztos lehet benne, hogy nem happolják el előle a helyét.” Ted Morgen

Ha bővebben olvasnál a pozicionálásról, akkor itt megteheted.

Értékajánlat:

Egy jól megfogalmazott értékajánlat kristálytisztán kommunikálja a legerőteljesebb előnyödet, pozicionálja vállalkozásod, és elmagyarázza a leendő ügyfeleknek, hogy miért járnak veled sokkal jobban, mint az összes többi konkurenssel. Ha jó a terméked és jó az értékajánlatod, akkor az árucikked szinte eladja önmagát.

Mondd el egyszerűen és tömören, hogyan oldja meg a terméked, szolgáltatásod ügyfeleid problémáját.

Árstratégia:

A marketing terv szerves része az árazás. Ennél a pontnál kell eldöntened, hogy mely termékek profitját áldozod fel azért, hogy folyamatosan hirdetni tudj. Arról is döntened kell, hogy mely termékek lesznek azok, amik a profit nagy részét hozzák majd. Azt is ki kell alakítanod, hogy ezek a termékek, hogyan kapcsolódnak egymáshoz. Ez csak a kezdet, hiszen itt még még nem is feszegettük azokat a kérdéseket, hogy: Hányat kell eladni a belépőtermékedből, hogy a hirdetéseid összege minimum nullára kijöjjön? Vagy, hogy mennyi pénzt akarsz keresni?

Ezekre a kérdésekre tudnod kell a választ, mert különben a marketing türkizkék égboltján vakon repülsz.

 

6. lépés: Válaszd ki a kommunikációs csatornáid és hozd létre az első salesfunneled!

Őszinte leszek, nekem ez a kedvenc lépésem. Ez az a pont, ahol kiválasztjuk a konkrét csatornákat, ahol kommunikálni fogunk. Ha pedig a csatornák rendben vannak, akkor igyekszünk kialakítani az első salesfunneled. Konkrétan megtervezzük a vásárlás egész folyamatát. Leírjuk pontról pontra, hogy hogyan lesz egy érdeklődőből vásárló. Ez a tervrajzod a vevőszerzéshez. Itt döntünk arról is, hogy milyen csalit és belépőajánlatot készítünk el.

A legjobb, ha konkrétan papírra vetjük a folyamatot valahogy így:

Facebook-hirdetéseket futtatunk a csalinkkal, ami egy feliratkozó oldalra visz. A feliratkozás után igyekszünk még egy plusz interakciót elérni érdeklődőinktől, például megkérjük, kövesse Instagram oldalunk, vagy csatlakozzon Facebook csoportunkhoz. Azoknak, akik feliratkozás nélkül leléptek, elkezdünk futtatni egy remarketing hirdetést. (Ezt teszteljük. Ha megéri, alkalmazzuk, ha nem, leállítjuk.) Mindeközben elindult egy 7 levélből álló sorozatunk, melyben értékes, hasznos tartalommal látjuk el feliratkozóinkat. Az utolsó levélben megpróbáljuk eladni nekik belépőtermékünket. Ha nem sikerült vásárlást elérni, akkor újabb automatizmust futtatunk más levelekkel és más belépőajánlattal.

Ha megvásárolta a belépőtermékemet, akkor egy újabb automatizmuson keresztül igyekszem neki eladni a főtermékünket, amin már nagyobb profit van, mint a belépőajánlatunkon. (Ha ezen a ponton már van upsell ajánlatod, a főterméked megrendelő oldalán feltüntetheted.)

De ha te PPT-ben vagy funnelytics.io-ban tervezed meg a folyamatot, az is teljesen rendben van.

Példa:

Azt kell elérned, hogy pontosan akkor szolgálod ki a látogatóidat információkkal, amikor nekik arra szükségük van. A megfelelő formátumban, a megfelelő időben, a megfelelő tartalommal.

Minőség:

A marketing terv fontos része, hogy minőségi munkát végezz vagy végeztess. Az e-mailjeid, feliratkozó és sales oldalaid profin legyenek szövegezve, mert a minőség egy fontos eleme az egész folyamatnak.

Azt akarod elérni, hogy profi cégként tekintsenek rád, azonban a rossz helyesírás, a béna képek, vagy a helytelen fogalmazás ezt tönkreteszi. És a rossz tartalom, az unalmas hirdetések nem csak a marketingterved teszik tönkre, hanem a szakmádnak is ártanak.

 

7. lépés: Feladatkiosztás

Egy jó marketingstratégiát nem elég elkészíteni, hanem meg is kell valósítani. Gyakran rájön az ember, hogy nem tud mindent egyedül elvégezni. Tartalmat készíteni, eladni, vállalkozást fejleszteni, csomagolni, számlázni, és még a vevőkkel is foglalkozni egyszemélyben nem egyszerű.

Ha egyedül nem megy, keresned kell olyan alvállalkozókat, akik részfeladatokban be tudnak segíteni, és hatékonyan tudják támogatni a munkád. Az erősségeidet tartsd házon belül. Azonban az olyan feladatok, melyek fejtörést okoznak, és sok idődet felemésztik, szervezd ki.

Ha vannak alkalmazottjaid, akkor őket is vond be. Oszd ki a teendőket, és a feladatok elvégzését mindig kérd számon!

 

8. lépés: Eredmények elemzése

Kész a stratégiád, azonban még nem végeztél. A munka java része csak ezután jön. Meg kell valósítanod lépésről lépésre, és ki kell próbálnod, mennyire működik a való életben az, amit papírra vetettél.

Folyamatosan figyelned kell, hogy jó úton haladsz e céljaid felé, ezért folyamatosan mérned és elemezned kell a marketingterved hatásosságát hétről hétre. Mennyiért szerzel feliratkozókat? Mennyibe kerül egy vásárló megszerzése? Hol vannak olyan pontok a stratégiában, amin még bőven van mit javítani?

Ha szeretnéd, akkor készítünk neked is egy marketingtervet. Írj egy e-mailt marketing terv tárgymezővel, a többit mi intézzük.

Kívánom, hogy ezen cikk segítéségével eredményesebben tudd megtervezni a marketinged! Egy jó blog sok olvasóval működőképes. Ha úgy érzed, hasznos volt ez az anyag, akkor kérlek, dobj rá egy megosztást, hogy egyre jobb és jobb tartalmakat tudjunk publikálni a számodra!

Facebook

Tetszett a bejegyzés? Ezt is nézd meg:

Avatar

Vélemény, hozzászólás?

Új marketingmagazin, amivel ambiciózus vállalkozók százai jutnak versenyelőnyhöz!

Töltsd le ingyen!