Hívás most!E-mailt írok!

A reklámírás alapjai: AIDA modell

 

„Az emberek nem azt veszik meg, amire feltétlenül szükségük van, hanem azt, amire vágynak. Az emberi szükségletek gyakorlatiak és objektívek, a vágyak viszont irracionálisak és személyre szabottak.”

– Seth Godin –

Ki ne álmodna egy olyan reklámról, amit a leendő vevők örömmel olvasnak el és alig várják, hogy megkaparintsák a benne felkínált csalit vagy terméket?

Egy vérbeli vállalkozónak alighanem ezek a legédesebb szavak, amiket valaha olvashat. Tudom, most arra gondolsz, te nem tudsz írni. Még csak ahhoz sincs érzéked, hogy egy frappáns levelet megírj a barátodnak, nemhogy egy olyan hirdetést, ami majd sok pénzt fog neked keresni.

Joggal gyötörnek ezek a kérdések:

  • Hogyan kelts érdeklődést és vágyat a potenciális érdeklődőkben?
  • Hogy és mit írj bele feltétlenül a reklámodba?
  • Hogyan tördeld a szöveget?
  • Tegeződj vagy magázódj?
  • Hol említsd meg az árat?

Szépen sorjában megválaszolom ezeket a kérdéseket is, de előtte vegyük át, hogy mit várjon el egy kisvállalkozó a reklámjaitól. A Facebook korában túl könnyű alacsony megtérüléssel bíró hirdetésekre pazarolni a pénzed. Mikro szinten nem futtatunk olyan hirdetéseket, melyek a márkádat építik vagy lájkolókat szereznek az oldaladra.

Ennek oka egyszerű: Neked azonnali, direkt megtérülésre van szükséged. Nincs időd arra, hogy később érjen be a munkád gyümölcse, mivel kevés pénzügyi tartalékkal rendelkezel. (Egyelőre.)

Ezért az elején egyetlen egy célunk van a hirdetésekkel, az, hogy eladjunk. De nemcsak terméket vagy szolgáltatást lehet eladni, hanem egy ingyenes csalit a vásárló elérhetőségéért cserébe, vagy egy új gondolatot. Ha a mostani reklámodnak nem az eladás a célja, DOBD KI!

Milyen egy jó reklám?

 

Egy jó reklámot az érdeklődők vágyakozással és izgalommal telve olvasnak végig. Egy jó reklám kitűnik az összes többi közül, parádésan szerzi meg az olvasó figyelmét. Sőt nemcsak megszerzi, egyenesen megbabonázza, rabul ejti az olvasót. A hirdetés elolvasását követően azt akarjuk elérni, hogy igényelje a csalidat, vagy vásárolja meg a termékedet.

A szavaknak hatalma van. Ha jól használod őket a hirdetésedben, a kommunikációd során, keresel vele, ha rosszul, üres zsebbel térsz haza minden egyes munkanap és a reklámra szánt pénzed is odavész.

Ahhoz, hogy átvedd a hirdetésed fölötti irányítást, első lépésben meg kell ismerned, hogy miért vásárolunk valójában. Az emberek nem termékeket és szolgáltatásokat vásárolnak, hanem érzéseket, sztorikat, egy jövőbeli eredménnyel. Tehát ha segítesz megoldani egy problémámat, vagy segítesz elérni egy vágyamat, sokkal nagyobb eséllyel adom neked a pénzem. Ez az érzelmekről és érzésekről szól.

Szeretnénk azt hinni, hogy racionálisan gondolkodunk, de ez nem így van.

EGY PÉLDA, HOGY KÖNNYEBBEN MEGÉRTSD:

Amikor veszel egy Audit, úgy racionalizálod ezt a döntésedet, hogy azért vettél egy ilyen autót, mert megbízható és biztonságos. Egy német remekmű, ami megéri a prémium árat.

De vajon ez a valódi ok?

A valódi indoknak semmi köze a logikához. Az Audi egy státuszszimbólum, amibe minden reggel önbizalommal telve szállsz be. Emellett az átlagemberek irigykedni fognak rád, látva, hogy te egy ilyen kocsiban utazol. Te a sikered bizonyításáért, a társadalomban magasan betöltött szereped „látszatáért” veszel egy ilyen autót.

Hogy kimondjuk-e ezt? Ne nevettess, mi azért veszünk egy német autót, mert biztonságos és megbízható.

Ezért a reklámodnak sem szabad az észérvekre és a logikára épülnie. Egy reklámnak az érzelmeket kell célba venni.

Ehhez az AIDA modellt fogjuk használni, ami egy betűszó és a következő részekből épül fel:

AIDA modell:

  1. A figyelem felkeltése. (ATTENTION) Hökkentsd meg olvasódat egy figyelemfelkeltő címsorral!
  2. Tartsd fent az érdeklődést! (INTEREST) Kelts kíváncsiságot az olvasóban, hogy érdekelje a folytatás!
  3. A vágy felkeltése az előnyök bemutatása. (DESIRE) Mutasd be a terméked előnyeit, kelts iránta vágyat, bizonyítsd az állításaid!
  4. Akció! (ACTION) Szólítsd fel cselekvésre az olvasót, hogy pontosan tudja, mit kell tennie!

Ezt a modellt használhatod videó szövegének a megírására, akár a honlapod szövegét is elkészítheted ezzel a struktúrával, vagy jelen esetben a reklámodat is meg tudod írni vele.

Lássuk a struktúrát részletesen:

 

  1. A FIGYELEM FELKELTÉSE: CÍMSOR

Ennek a témának egy egész cikket szenteltünk, amit ide kattintva el is tudsz olvasni. Itt most csak rengeteg példát, ötletet találsz a következő címsoraidhoz.

Címsorbank:

 

ÍGÉRJ VALAMI OLTÁRIT!
Amíg világ a világ, addig ez működni fog! Imádjuk elhinni, hogy kevés energia-befektetéssel valami hatalmas dolgot nyerhetünk. Ha ez nem így lenne, a Questor sem tudta volna megvalósítani a magyar történelem legnagyobb pilótajátékát.

Használd etikuson ezt a címsort és kínálj a reklámodban egy megdöbbentően jó és hasznos dolgot!

1 hónap múlva -7 cm-rel lesz karcsúbb a dereka ezzel a kevesek által ismert módszerrel.

Így keresek neked 300.000 forintot, kevesebb mint 2 nap alatt.

Ha megváltoztatod ezt az egy dolgot az étrendedben, szenvedés nélkül fogsz lefogyni.

Az egyetlen gyors és működő formula, hogy küszködés nélkül szerezz új vevőket.

 

KONCENTRÁLJ A PROBLÉMÁRA!
Mi emberek odáig vagyunk a problémákért. Szeretünk róluk beszélni, szeretjük hallgatni, nézni azokat. Minden formában fogyasztjuk, bár az ellentétét állítjuk. Szerinted miért csak negatív dolgokat közvetít a híradó?

Mi emberek tudat alatt és tudatosan is folyamatosan figyeljük a körülöttünk zajló eseményeket. Régen, amikor még vadállatok elől menekültünk, ez az ösztön tartott minket életben és akár hiszed, akár nem, ez a képesség azóta is ugyanúgy bennünk él.

A váratlan és félelmet keltő dolgok iránt nyitottak vagyunk. Ezt könnyen kihasználhatod, ha elkezdesz a tökéletes ügyfél problémáiról írni a hirdetésed címsorában.

Azt hittem, soha nem fogok teherbe esni, amíg ki nem próbáltam ezt!

Miért nem képes máról holnapra többet félretenni?

Ha már a havi számláidat sem termeli ki a vállalkozásod, itt az ideje, hogy:

Mennyit buksz havonta a jelenlegi könyvelőd miatt?

 

SZÓLÍTSD MEG A CÉLPIACOD!
Dale Carnegie mondta, hogy az emberek számára a legédesebb és legszebb szó, amit valaha hallhatnak, az a saját nevük. Ami saját magunkkal kapcsolatos és rólunk szól, annak azonnal figyelmet szentelünk. Miért ne használnád ezt ki?

Marketingben kezdő vállalkozók figyelem!

Ha 40+-os nő vagy, ezt látnod kell!

Ezt ki nem hagyná egy marketing-orientált cégvezető!

Vállalkozóként vajon megér heti 1000Ft-ot a marketinged?

Stresszesnek érzed magad? Az orvosok egynapos terve, hogy megszabadulj a stressztől!

 

ÖRÖK KLASSZIKUS: A “HOGYAN” TÍPUSÚ CÍMSOROK
Hogyan típusú címsorokat könnyű megírni és irtó hatásosak, ezért kezdők ezt bátran
használhatják. Azért működnek magas hatásfokkal, mert az emberek kíváncsiságára
apellálnak.

Hogyan fogyasztaná le Schobert Norbi?

Hogyan javítottam meg a marketingem 1 délután alatt?

Hogyan spóroltam az autóm felújításán 92.500Ft-ot?

 

MINDEN, AMI BULVÁR:
A bulváros címsorokat általában hideg érdeklődők esetén használjuk. Annyira izgalmasan és tele feszültséggel kell megfogalmaznod, hogy hírfolyam bújása közben kizökkentsen és rákattintsak.

Brutális, hogy mennyi pénzt költ el marketingre, mielőtt rájön a működő megoldásra.

Fontos! Csak akkor olvasd el, ha már edzett vagy! Döbbenetes, hogy maga még mindig túl drágán javíttatja a kocsiját.

Kamu árcsökkentés? Meglepetés a boltokban: megmutatjuk a „csökkentett” árakat.

Neked még csak gondolkodnod sem kell. Válassz kedvedre és helyettesítsd be a saját iparágadra jellemző szavakat a címsor-mintákba!

• Nem gagyi ez?
• Nem fogja idegesíteni az embereket, ha a problémáikról beszélek?
• Mi egy komoly cég vagyunk. Nem akarom, hogy a piacon rossz vélemény alakuljon ki rólunk…

Hidd el, nem fog! Sokkal szívesebben és nagyobb érdeklődéssel fogadnak egy ilyen címsort, mint egy száraz, sótlan cégnevet. Ha az emberek unnák a problémákat, nem néznének minden áldott nap Híradót.

De ne higgy nekem, próbáld ki magad! Teszteld javaslataimat a való életben, és amire több és jobb visszajelzéseket kapsz, azokat tartsd meg és használd.Ha nehezen tudod elképzelni az iparágadban, akkor ez pont neked való, mert végre különböző lehetsz a többiektől, és már ezzel is könnyen figyelemhez juthatsz.

Egy alcímmel még hatásosabbá teheted a címsorod. Fontos, hogy semmit ne lőj le az alcímben, inkább fokozd a címsorban leírtakat.

2. TARTSD FENT AZ ÉRDEKLŐDÉST:

Oké! Most hogy megszereztük az érdeklődő figyelmét, fent kell tartanunk az érdeklődését, ha azt akarjuk, hogy tovább olvassa a hirdetésünket.

EBBEN A RÉSZBEN BESZÉLNED KELL:
A problémáikról, amik miatt se éjjelük se nappaluk. Ezeket a gondokat, bajokat annyira „fájdalmassá” kell tenned, amennyire csak tudod.

Azért a problémáról beszélünk, mert az emberek erre nagyon könnyen és jól reagálnak. Általában a probléma jobb eredményeket hoz hideg érdeklődők esetén, mint ha vágyakról, álmokról beszélnél és mivel nem akarom tovább bonyolítani az életed, most csak ezzel fogunk foglalkozni. De nyugodtan próbálj ki több megoldást!

Fontos, hogy olyan problémákról, írj, amik megoldódnak, ha téged választanak. Még fontosabb, hogy soha, de soha ne állíts valótlan dolgot a reklámodban. Legyél becsületes és tisztességes!

Szóval ebben a részben még tovább fokozzuk a kellemetlenségeit, bajait az olvasónak. Itt az a célunk, hogy az érdeklődő azt érezze, ez a reklám teljes egészében róla szól, neki íródott. Azért kell ennyire ecsetelni a problémát, mert amíg nem fáj eléggé, addig az üzenet nem fogja senki ingerküszöbét átütni, ami a figyelem elvesztéséhez vezethet. Itt még nincs szó se árról, se termékről.

NÉZZÜNK EGY PÉLDÁT:

A címsorunk: Lehet, hogy magát is átveri az autószerelője?

A célunk a címsor után még jobban elmélyíteni a problémát.

A hideg kirázza attól, ha arra gondol egy nap autószerelőt kell keresnie? Fél a feleslegesen cserélt alkatrészektől, a túl drága olajcserétől? Szeretnénk ebben a néhány sorban felnyitni a szemét és megvédeni a népszerű csalásoktól és a kókler szerelőktől.

Ha nincs elég hely, használj check-listát:

• Bosszantja, hogy nincs egy megbízható szerelő sem a környéken?
• Ön sem tudja pontosan, miért fizet annyit amennyit?
• Idegesítik a be nem tartott ígéretek és határidők?

3. A VÁGY FELKELTÉSE ÉS ELŐNYÖK BEMUTATÁSA:

És most szépen lassan elhúzzuk a mézes madzagot az érdeklődő előtt. Elkezdünk arról beszélni, hogy milyen lenne, ha a problémái eltűnnének a csalid, a te terméked segítségével.

Ugye ez azon múlik, mit reklámozol. Itt meg kell győznöd az érdeklődőt, hogy nem vered át, ha téged választ. Ezért ide jöhetnek a bizonyítékok, garanciák, előnyök és tulajdonságok.
Minden, amivel alátámasztod az ígéretedet.

ÍGY FOLYTATJUK:

Ezért ha szeretne egy tisztességes autószerelő műhelyet találni, ahová nem kell minden egyes alkalommal gyomorideggel hoznia kocsiját, akkor bátran forduljon hozzánk!

Sőt, hozza el ingyenes átvizsgálási napjainkra, ahol azonnal naprakész helyzetjelentést kap autója állapotáról. Így megmenekül a váratlan problémáktól és a pánikban hozott rossz döntésektől.

Ha nálunk csak egy percig is úgy érzi, hogy át akarjuk verni vagy nem szolgálunk elég információval, akkor nem kell fizetnie!

 

• Garanciát vállalunk a munkánkra.
• Hetente több tucat ügyfélnek segítünk.
• Modern műszerekkel és eszközökkel vagyunk felszerelve.
• 15 szakemberrel állunk szolgálatára a hét munkanapjain.

Attól függ, hogy mennyi helyed van, de a vágy részbe jöhetnek az előnyök, vevővélemények és minden más, amivel az érdeklődő racionalizálni tudja a döntését. Emlékezz, először mindig az érzelmekre hatunk, és csak később segítünk racionalizálni a döntést!

4.AKCIÓ:

Ezt a lépést sokan kihagyják, mert nincs elég bátorságuk megmondani az érdeklődőnek,
mit várnak el tőlük. Itt pontosan el kell mondanod, hogy ha meg akarod szerezni ezt a csalit vagy terméket, akkor:

• Hívj MOST!
• Töltsd le MOST a …!
• Kérd a …!
• Igényeld MÁRIS a … !

A PÉLDÁNÁL MARADVA:

Nem azért dolgozik ennyit, hogy bohócnak nézzék egy műhelyben és egy zsák pénzzel lehúzzák.

Igényelje MOST ingyenes átvizsgálási napunkat az
alábbi telefonszámon: 06 30 XXX XX XX
(Már több, mint 1000 autós élt ezzel a lehetőséggel.)

Innen már a gyorsaság veszi át a szerepet. Azt akarjuk, hogy ne halogassa az érdeklődő a cselekvést. Meg kell mondani konkrétan, mit akarunk, mit tegyen! Innentől kezdve, ha befut egy rendelés, el kell dobni mindent, és az ügyfelet azonnal ki kell szolgálni.

Hogyan tördeld a reklámodat?

A reklámod első ránézésre legyen minél olvasmányosabb! Ennek érdekében ne félj használni az enter billentyűt! A szépen tagolt szöveg kellemes a szemnek. Segíts az olvasóidnak feldolgozni az információt.

Tegeződj vagy magázódj?

Ez teljes mértékben a kommunikációs stílusodtól függ. Milyen imázst akarsz közvetíteni magadról Egy laza bolt benyomását akarod kelteni, akikkel nyugodtan beszélgethetek vásárlás után? Akkor tegeződj! Ha egy komoly webshop imázsára hajtasz, akkor magázódj! Ha még ezt nem találtad ki, itt az ideje!

A rövid vagy hosszú reklámok az eredményesebbek?

Arra, hogy egy borsos terméket megvásároljanak tőled, egy nyúlfarknyi reklámban nagyon
kevés esély van. Ezért a rövid reklámokban legtöbbször a csalidat reklámozd. Ugyanakkor, ha több helyed van a meggyőzésre, nyugodtan hirdesd a belépőtermékedet, ha nem ismered a belépőtermék fogalmát, semmi gond, nemsokára olvashatsz róla.

Hol beszélj az árról?

Attól függ. Ha hírértéke van az áraidnak, akár a címsorodba is beteheted. Viszont, ha drágább terméket árulsz és nem akarod a csalidat reklámozni, akkor mindenféleképpen a végén említsd meg! Így a legtöbb információval találkozik, ami meggyőzheti őt a vásárlás fontosságáról, főleg abban az esetben, ha a termékedet egy szívdöglesztő ajánlatba csomagolod.

Ha tetszett ez az anyag, akkor a többit is imádni fogod! Nézd meg a blogunkat! Ha szeretnél még több ilyen anyagot olvasni, akkor jelezd ezt nekünk egy megosztással. Köszönjük! 🙂

Facebook

Tetszett a bejegyzés? Ezt is nézd meg:

Avatar

Vélemény, hozzászólás?

Új marketingmagazin, amivel ambiciózus vállalkozók százai jutnak versenyelőnyhöz!

Töltsd le ingyen!